Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
,,Licz się ze słowami”
Plan konkursu języka polskiego dla klas gimnazjalnych.
(oprac. Katarzyna Bartoń)
Cele :
✓ kształcenie kultury językowej;
✓ doskonalenie poprawności językowej;
✓ kształcenie wyobraźni w kontaktach językowych;
✓ rozwijanie kompetencji językowych w różnych sytuacjach;
✓ kształcenie poczucia odpowiedzialności za słowo.
Formy i metody:
✓ praca z tekstem;
✓ pytania i odpowiedzi.
Materiały :
✓ test pisemny do rozwiązania przez uczniów.
Zasady:
✓ w konkursie biorą udział wszyscy uczniowie klas 1-3 gimnazjum;
✓ konkurs jest jednoetapowy i odbywa się w maju;
✓ rozwiązują test językowy (czas około 60 minut);
✓ komisja sprawdza rozwiązane testy;
✓ nagrodzeni zostają 3 najlepsi uczniowie, którzy najlepiej rozwiązali test.
,,Licz się ze słowami”
Arkusz do rozwiązania.
1 Wyjaśnij frazeologię.
Mieć coś na karku –
Grać w otwarte karty –
Dmuchać na zimne –
Igrać z ogniem –
Bujać w obłokach –
Czytać od deski do deski –
Policzyć komuś żebra –
Mieć głowę nie od parady –
Nabrać wody w usta –
2 Znajdź takie słowo, które będzie uzupełniać poniższe pary zdań.
Np. Nie mamy puszek po piwie.
W dotyku puszek jest miękki i delikatny.
Młody góral, który jest pomocnikiem bacy i ……………………….. owce na hali, nazywa się juhas.
Julia jest za gruba w ……………………………….. i dlatego nie może się ubrać w tę sukienkę.
Od czasu kontuzji ciągle czuje bóle w ………………………………. I lekarze nic nie mogą jej pomóc.
Skoro nie ma żadnych ryb w ……………………………………, to dlaczego ci wędkarze tu siedzą.
Pamiętam ten cudowny zapach, gdy mama ………………………………..chleb w sobotnie popołudnie.
Grzesznicy pójdą do…………………………., a sprawiedliwi dostąpią zbawienia.
3 Wyrazy podane w nawiasach wstaw we właściwej formie, zgodnie z podaną sugestią.
Nawet (gorący)…………………………………… zwolennicy nie głosowali na niego. (stopień najwyższy)
Dla wielu pracowników (honorarium) ………………………………………. Nie były wystarczająco atrakcyjne.
(ileż)………………………………….. chłopców można by zaprosić do udziału w tych zawodach.
(czyje imię)…………………………………… jest ta szkoła?
(jakiż)……………………………. dziwnych rzeczy dowiedzieliśmy się od naszych gości!
(kapnąć)……………………………………… tylko jedna kropelka kwasu i wypaliła dziury w koszuli.
W piwnicy stały (konew)…………………………….. pełne miodu.
Brakło prezentów dla (kilkanaścioro dzieci)…………………………………………………………… .
Nie mam co do tego wątpliwości, że on (łgać)…………………………….. bez skrupułów. (robi to zawsze)
Po tym jak uległ wypadkowi, nie mógł już więcej jeździć konno. (podkreśloną część zastąp imiesłowem) …………………………………………………….
4 Słowa do odszyfrowania. Wstaw taką sylabę, która jednocześnie uzupełnia pierwsze słowo i zaczyna drugie.
Np. mleKOcham (mleko + kocham)
NARZĘ _ _ _ _ CKO
MA _ _ _ AZAĆ
SŁO _ _ DOMIERZ
5 W poniższych zdaniach dobierz prawidłowe związki frazeologiczne, wstawiając je we właściwej formie gramatycznej.
Lało przez całą drogę, jesteśmy przemoknięci do …………………………………….. nitki.
Przy tylu długach, których nie mógł spłacić, to zrozumiałe, że ………………………………………..
Nie wiem, jak ...