Dodaj publikację
Autor
Katarzyna Bartoń
Data publikacji
2010-01-15
Średnia ocena
0,00
Pobrań
317

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Materiały te są efektem mojej pracy nad poprawą stanu ortografii w szkole, w której pracuję. Działania te wdrażam juzż od 3 lat i przynoszą one rzeczywiste efekty. Zachęcam do lektury i wykorzystania moich propozycji.
 Pobierz (doc, 51,0 KB)

Podgląd treści


PROPOZYCJE DZIAŁAŃ W RAMACH REALIZACJI PROGRAMU POPRAWY NAUCZANIA ORTOGRAFII
1. Przygotowanie plansz zawierających słownictwo stosowane na poszczególnych przedmiotach i wywieszenie ich w widocznym miejscu w klasach - słownictwo ułożone od najczęściej używanych wyrazów do tych, które pojawiają się rzadziej, trudności ortograficzne wyszczególnione odpowiednim kolorem.
2. Rozdzielenie Alarmu ortograficznego na:
✓ Mały alarm ortograficzny - 2 razy w każdym półroczu kontrola słownictwa do opanowania na kolejnych przedmiotach;
✓ Duży alarm ortograficzny - końcowa kontrola wyników nauczania ortografii przeprowadzona przez dyrektora szkoły.
3. Przedmioty, na których prowadzenie zeszytu przedmiotowego opiera się na notowaniu - w zeszytach notatki zapisywać tylko po prawej stronie, natomiast na lewej uczniowie mają miejsce na wynotowanie słownictwa zawierającego trudności ortograficzne; każda trudność powinna być zaznaczona odpowiednim kolorem.
4. Wszyscy nauczyciele poprawiając sprawdziany, kartkówki, zeszyty itp. tak samo oznaczają błędy ortograficzne. Uczeń po poprawieniu prac przez nauczyciela dokonuje poprawy po lewej stronie w zeszycie przedmiotowym - każdy wyraz pisząc po jednej linijce.
5. Wprowadzenie oznaczeń dla trudności ortograficznych:
✓ rz - na niebiesko,
✓ ż - na różowo,
✓ u - na zielono,
✓ ó - na fioletowo,
✓ ch - na czerwono,
✓ h - na brązowo,
✓ nie - pisane z odpowiednimi częściami mowy oddzielnie - na błękitno,
✓ nie - pisane łącznie z danymi częściami mowy - na żółto,
✓ om, on - na pomarańczowo,
✓ em, en - na szaro.
6. Klasy 4 - 6 i 1 - 3 gimnazjum - na języku polskim uczniowie przedstawiają krótkie prezentacje ortograficzne - omówienie jednej zasady, podanie przekładów, ewentualnie wyjątków, natomiast w domu muszą ułożyć zdania z podanymi przykładami i oznaczyć trudności na kolorowo.
7. Przeprowadzenie warsztatów ortograficznych na wszystkich etapach edukacyjnych.
8. Każda klasa prowadzi swój Uczniowski słownik ortograficzny - podzielny na kolejne przedmioty, z wyjaśnionym słownictwem, ułożony alfabetycznie, w wyrazach trudności oznaczone na kolorowo, w atrakcyjnej szacie graficznej, powinien być na bieżąco uzupełniany - założenie tego typu pomocy powiązane będzie z warsztatami ortograficznymi.
9. Konkursy ortograficzne:
✓ klasowe - przeprowadzany 1 raz w miesiącu - prowadzi do wyłonienia uczestników w kolejnych etapach; w kl. 1-3 można wprowadzić rywalizację na zasadzie zdobywania sprawności w zakresie poprawności ortograficznej - np. sprawność poprawnego zapisywania rz, kl. 4-6 i 1-3 gim. - piszą dyktanda konkursowe w oparciu o prezentacje ortograficzne i zrealizowane projekty z ćwiczeń Polubić ortografię;
✓ Wiosenny konkurs o miano Mistrza Ortografii Szkoły - podzielony na kolejne etapy edukacyjne;
✓ Międzyszkolny konkurs ortograficzny o miano Mistrza Ortografii Gminy Nekla - wszystkie etapy edukacyjne.
10. Pod koniec roku szkolnego po przeprowadzeniu Dużego alarmu ortograficznego sformułowanie wniosków dotyczących efektów przeprowadzonego programu, korekta działań i uwzględnienie uwag w planowaniu pracy w nowym roku szkolnym.

WSKAZÓWKI UŁATWIAJĄCE OPANOWANIE ORTOGRAFII

Jeżeli dziecko ma kłopoty z prawidłowym pisaniem ...