Dodaj publikację
Autor
Iwona Budzińska
Data publikacji
2010-01-15
Średnia ocena
5,00
Pobrań
938

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program pracy z uczniami mającymi trudności z czytaniem ze zrozumieniem został opracowany na podstawie wskazówek Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej, książek "Terapia pedagogiczna" pod redakcją naukową Ewy Małgorzaty Skorek, "Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole" Ireny Czujkowskiej i Kazimierza Herda oraz własnego doświadczenia. Zestaw ćwiczeń można wykorzystywać na zajęciach wyrównawczych, korekcyjno-kompensacyjnych i rewalidacyjnych.
 Pobierz (doc, 70,0 KB)

Podgląd treści


Program pracy zajęć z uczniami mającymi trudności w czytaniu ze zrozumieniem
dla uczniów Szkoły Podstawowej w Karsku posiadających umiejętność czytania

Celem ćwiczeń w czytaniu jest opanowanie umiejętności czytania głośnego i cichego, doskonalenie tempa i techniki czytania oraz zrozumienie czytanego tekstu. Propozycje programu dotyczą uczniów, którzy posiadają umiejętność czytania, ale mają trudności w czytaniu ze zrozumieniem.
Od początku we wszystkich zajęciach związanych z czytaniem należy zwracać uwagę na rozumienie treści czytanych wyrazów, zdań i tekstów, aby zapobiec mechanicznemu czytaniu.
Kształtowaniu umiejętności czytania ze zrozumieniem sprzyjają formy ćwiczeń stosowane w początkowym okresie terapii, takie jak”
• Dobierani obrazkowo-wyrazowe,
• Rozwiązywanie zagadek tekstowych z obrazkiem,
• Loteryjki obrazkowo-wyrazowe,
• Domina wyrazowo-obrazkowe.
W wykonywaniu tych ćwiczeń niezbędne jest analizowanie treści czytanych wyrazów. Również na dalszych etapach pracy większość ćwiczeń realizuje ww. cel, są to:
• Tworzenie zestawów tematycznych i rodzin wyrazów pokrewnych,
• Rozsypani zdaniowe,
• Dobieranie zdań do treści obrazków i odwrotnie,
• Dobieranie lub układanie zdań opisujących historyjki obrazkowe,
• Dobieranie wyrazów parami (zawody i czynności),
• Dobieranie odpowiedzi do pytań, wykonywanie pisemnych poleceń,
• Zagadki obrazkowo-zdaniowe,
• Zestawy nonsensownych pytań, na które trzeba odpowiedzieć tak lub nie
Sprawdzanie poprawności rozumienia tekstów realizuje się poprzez stawianie pytań lub wydawanie poleceń dotyczących tekstów, a także za pomocą specjalnie skonstruowanych testów. Pytania mogą dotyczyć osób występujących w tekście, ich cech i czynności, motywów działania, czasu i miejsca akcji itp. Polecenia natomiast zawierają takie zdania, jak: wskazanie ważnego pod jakimś względem fragmentu tekstu, obmyślenie innego tytułu, streszczenie opowiadania, itp. lub dokonanie zmian w ilustracjach (dorysuj ogonek śwince).

ĆWICZENIA W CZYTANIU ZE ZROZUMIENIEM

1. Wyszukiwanie różnic i uzupełnianie brakujących elementów w tekście.
Cel: ćwiczenie pamięci wzrokowej i spostrzegawczości.
Pomoce: tekst wzoru i tekst z lukami, kolorowy pisak.
Przykładowe polecenia:
• Dzieci, przepisując tekst, zapomniały o wielu elementach. Pomóż im i uzupełnij w tekście brakujące szczegóły.
• Przepisz do zeszytu jedno zdanie, które najbardziej ci się podoba.

2. Dobieranie napisów do obrazków.
Cel: usprawnienie analizy i syntezy wzrokowej na materiale literowym, sylabowym i wyrazowym..
Pomoce: obrazki, kartoniki z napisami, nożyczki, klej.
Przykładowe polecenia:
• Wytnij obrazki i podpisy.
• Co znajduje się na obrazkach?
• Obok każdego obrazka połóż etykietę z odpowiednim podpisem.

3. Uzupełnianie i odczytywanie tekstu
Cel: usprawnienie analizy i syntezy wzrokowej na materiale literowym, sylabowym i wyrazowym..
Pomoce: ilustracja z listonoszem, tekst z lukami, kartoniki z wyrazami do uzupełnienia tekstu, wyrazy z lukami literowymi i sylabowymi, kartoniki z sylabami, ołówek, nożyczki, klej.
Przykładowe polecenia:
• Przypatrz się ilustracji.
• Uzupełnij tekst brakującymi wyrazami.
• Przeczytaj uważnie zdania i naklej przy każdym z nich odpowiadający ...