Dodaj publikację
Autor
anna pniewska
Data publikacji
2010-01-18
Średnia ocena
5,00
Pobrań
193

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

"Rozwój twórczej aktywności plastycznej jest nieodłącznym elementem wszechstronnego wychowania dziecka zarówno w normie intelektualnej jak i dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych. To z kolei ma ogromne znaczenie w pracy z dziećmi w grupie integracyjnej. Wychowanie przez sztukę integruje, pozwala na osiągnięcie sukcesu wszystkim wychowankom grupy."
 Pobierz (doc, 118,5 KB)

Podgląd treści


Wykorzystanie technik plastycznych do terapii w oddziale integracyjnym

Program opracowała

mgr Anna PNIEWSKA KOŁOBRZEG

SPIS TREŚCI

I. Wprowadzenie
II. Cele programu autorskiego .
III. Fazy rozwoju twórczości plastycznej dzieci a upośledzenie umysłowe.
IV. Techniki plastyczne w pracy terapeutycznej w oddziale integracyjnym .
V. Etapy wprowadzania działań plastycznych
VI. Praktyczne wskazówki do zajęć plastycznych w oddziale integracyjnym.
VII. Scenariusze zajęć i zabaw z zastosowaniem różnych technik plastycznych
VIII. Bibliografia.

I. Wprowadzenie do programu autorskiego

Rozwój twórczej aktywności plastycznej jest nieodłącznym elementem wszechstronnego wychowania dziecka zarówno w normie intelektualnej jak i dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych. To z kolei ma ogromne znaczenie w pracy z dziećmi w grupie integracyjnej. Wychowanie przez sztukę integruje, pozwala na osiągnięcie sukcesu wszystkim wychowankom grupy.
W przedszkolu, w pracy z dziećmi ważne są zajęcia plastyczne , ze względu na swoje wartości rewalidacyjno - terapeutyczne . Bez wątpienia działalność ta daje ujście dla energii, uspokaja , odpręża , rozładowuje napięcie emocjonalne i mięśniowe . Często dziecko wypowiada się o sobie w twórczości plastycznej. Barwną plamą czasami koślawą kreską, techniką plastyczną potrafi wyczarować najprawdziwszą i niepowtarzalną prawdę o sobie o swojej rodzinie . Wnikliwa analiza prac dziecka dostarcza nam mnóstwa informacji o jego stanie psychicznym , fizycznym i emocjonalnym oraz sytuacji rodzinnej . „Sztuka” dziecka jest wyrazem jego doświadczeń , „księgą’”, która informuje nas o jego osobowości.
Prowadzone badania potwierdzają tezę, iż dziecko tworząc - odczuwa radość, zadowolenie, wzmacnia poczucie własnej wartości, wzbogaca swoje życiowe doświadczenia np. temat „mój dom”, „moje podwórko”, „moja rodzina”- dziecko tworzy własną wizję swojego domu , podwórka pełnego zwierząt, swojej rodziny. W ten sposób otrzymujemy pełną informację o jego wyobraźni , fantazji twórczej , śmiałości, oryginalności wypowiedzi plastycznej.
Twórczość plastyczna jest więc swoistą terapią, wyrazem umiejętności dziecka i jego wewnętrznej energii. Zajęcia plastyczne – to korelacja z innymi przedmiotami, to ćwiczenia manualne, pobudzanie i rozwijanie wyobraźni, obserwacja i interpretacja wszelkich form natury, wyrabianie spostrzegawczości i umiejętności koncentracji uwagi, to poznawanie kolorów , wyrabianie smaku artystycznego i wrażliwości na otaczające nas piękno oraz cierpliwość i wytrwałość np. przy kopiowaniu , obrysowywaniu szablonów, lepieniu, modelowaniu .
Podstawą realizacji programu jest właściwie przygotowany warsztat pracy , odpowiedni dobór przyborów i materiałów do zajęć a także tematyka realizowanych zajęć terapeutycznych. Opracowany program może być realizowany w całości lub wybiórczo zgodnie z indywidualnymi możliwościami dziecka. Jego dopełnieniem jest realizacja innych programów wspierających indywidualny rozwój dziecka np.Program rozwijający percepcję wzrokową – M. Frostig , D.Horne ; Gimnastyka z muzyką B. Przyborowskiej–Wymimko ; Metoda dobrego startu M. Bogdanowicz ; Edukacja matematyczna E.Gruszczyk – Kolczyńska i inne.
Warunkiem efektywnego funkcjonowania integracji i realizacji programu jest ...