Dodaj publikację
Autor
Dagmara Rugała
Data publikacji
2010-01-25
Średnia ocena
1,00
Pobrań
291

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Konspekt lekcji - "Z legend dawnego Egiptu". We wniosku końcowym uczeń powinien dojść do tego, że "nie zna dnia, ani godziny", a los często płata figle i nie można jednoznacznie oceniać postaci literackich.
 Pobierz (doc, 33,5 KB)

Podgląd treści


TEMAT: „Puste są ludzkie plany wobec wyroków”. O jakich wyrokach mówi mędrzec w noweli „Z legend dawnego Egiptu” Bolesława Prusa?

Czas pracy: 2 jednostki lekcyjne.

Materiały:

- tekst noweli „Z legend dawnego Egiptu”

-klarowna notatka n.t. cech legendy

-klarowna notatka n.t. cech noweli wg teorii sokoła

Formy pracy:

-indywidualna

-grupowa

1. Wprowadzenie do tematyki utworu- jeden uczeń opowiada o wydarzeniach przedstawionych. Nauczyciel zwraca uwagę na to, aby uczeń odpowiednio dobierał słownictwo i trzymał się kolejności wydarzeń.

2. Jakie są cechy legendy w utworze? Uczniowie samodzielnie czytają notatkę n.t. cechy legendy i odpowiadają, które elementy są wspólne dla tekstu i wytycznych. Zapisanie wniosków.

3. Jakie są cechy noweli w utworze?- j.w. Zapisanie wniosków. Trzeba pamiętać, aby uczniowie wskazali „sokoła” w noweli- Horusa, wokół którego budowany jest cały świat przedstawiony.

4. Dlaczego utwór nosi tytuł „Z legend dawnego Egiptu”, skoro jest przykładem pozytywistycznej noweli?

5. Charakterystyka dwóch głównych bohaterów- Ramzesa i Horusa na podstawie ich czynów w obliczu śmierci; opis prawdopodobnej formy sprawowania władzy przez nich. Uczniowie rysują w zeszytach dwie piramidy, w które wpisują cechy obu bohaterów („Między nami 3”, zeszyt ćwiczeń str. 123). Po wykonaniu zadania uczniowie porównują swoje zapiski z innymi uczniami, uzupełniają.

6. Jak rozumieć słowa mędrca z Teb: „Puste są ludzkie plany wobec wyroków”- uczniowie powinni odgadnąć oba sensy:

a) filozoficzny- nie znasz dnia, ani godziny swojej śmierci, więc nie czyń zbyt odległych planów

b) dosłowny- Horus myślał, że śmierć czai się na Ramzesa i nie mając jeszcze władzy faraona wystawiał edykty- jego nadzieje okazały się puste, gdyż bez pierścienia jego wola nic nie znaczyła

Zapisanie wniosku.

7. Wyjaśnienie frazeologizmów związanych z władzą:

a) Być u steru władzy

b) Dobro ogółu

c) Barbarzyński kraj

d) Objąć stanowisko

e) Pracować dla kraju

f) Racja stanu

g) Służyć krajowi

h) Swobody obywatelskie

i) Drakońskie prawa

j) Ostatnia wola

Które z tych frazeologizmów odwołują się do Ramzesa, a które do Horusa? – Uczniowie powinni zastanowić się nad sensami związków, bowiem o ile niektóre są jednoznaczne, o tyle „pracować dla kraju” oraz „służyć krajowi” są synonimiczne i odwołują się do obu postaci- i Ramzes, i Horus chcieli dla państwa jak najlepiej. Także frazeologizm „ostatnia wola” jest wspólna dla bohaterów.

8. Uczniowie tworzą plan wydarzeń, wyszczególniając czas, miejsce, bohaterów, akcję- elementy ważne w noweli. Uczniowie zadanie wykonują wspólnie na tablicy- kto poda kolejny punkt, ten go zapisuje. Wszyscy przepisują do zeszytu.

9. Praca domowa:

Napisz druga część legendy o dalszych ...