Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć w klasie II
Przedmiot: kształcenie zintegrowane – edukacja matematyczna
Data: 26.11.2008r.
Temat: Układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych.
Cele ogólne:
- rozwijanie umiejętności logicznego myślenia,
- doskonalenie umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych
- skupienie uwagi na czytanym tekście zadania.
Metody: praca z tekstem, rozmowa, m. ćwiczeniowa
Formy: grupowa zróżnicowana, indywidualna, zbiorowa
Środki dydaktyczne: koperty z rozsypanką zdaniowa, kolorowe kartki, mazaki.
Przebieg zajęć:
1. Rozdanie kopert.
2.Rachunek pamięciowy:
- zapamiętywanie i zapisywanie 5 liczb wymienionych przez nauczyciela,
- policz dziesiątkami do 100,
- oblicz sumę liczb,
- oblicz różnice liczb,
- oblicz iloczyn liczb,
- przeliczanie obecnych dzieci w klasie.
3. Układanie treści zadania z rozsypanki zdaniowej.
Babcia Anna ma 60 lat. W kolekcji porcelany babci Anny było 6 filiżanek i 5 talerzyków. Ile naczyń porcelanowych miała babcia?
- wyeliminowanie zbędnych informacji
Czy wszystkie dane potrzebne są do rozwiązania zadania?
Co możemy zrobić z tą informacją?
4. Analiza treści zadania, rozwiązywanie metodą syntetyczną.
- Co wiemy z treści zadania?
- Co mamy obliczyć?
- Jak to obliczycie?
- Zapiszcie obliczenie.
- Jaka będzie odpowiedź?
Uczniowie rozwiązują zadanie, zapisują na tablicy i wklejają do zeszytów.
5.Przerwa śródlekcyjna - ćwiczenia na koordynację obu półkul mózgowych.
Prawą dłonią dotykamy czubka głowy, lewą masujemy brzuch. Później zataczamy kółka nad głową, a klepiemy brzuch.
6. Układanie treści zadania z wykorzystaniem zbędnej informacji z poprzedniego
zadania (Babcia Anna ma 60 lat) i działania 60 – 50 = 10 Piotruś ma 10 lat.
- Układanie ustnie treści do działania i odpowiedzi.
7. Układanie zadania tekstowego z rozsypanki.
Mama kupiła 4 garnuszki po 3 zł i dzbanek za 6 zł. Ile mama zapłaciła za zakupy?
Wklejenie zadania do zeszytu.
Analiza zadania:
- Ile garnuszków kupiła mama?
- Ile kosztował jeden garnuszek?
- Ile dzbanków kupiła mama i ile kosztował dzbanek?
- Co mamy obliczyć?
Przedstawienie rozwiązania na drzewku matematycznym. Zapisanie odpowiedzi.
8. Samodzielne układanie zadania tekstowego z rozsypanki. Wklejenie do zeszytu,
Obliczenie i udzielenie odpowiedzi.
- Odczytanie zadania przez wybranego ucznia.
9. Rozwiązywanie zadań tekstowych czytanych przez nauczyciela.
10. Zadanie pracy domowej.
Wykonaj zadania na str. 1 w zeszycie ćwiczeń.
11. Samoocena.