Dodaj publikację
Autor
Izabela Salamon-Iglewska
Data publikacji
2010-01-25
Średnia ocena
5,00
Pobrań
482

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Semestralna ocena nauczania indywidualnego.
 Pobierz (docx, 13,9 KB)

Podgląd treści

Nauczanie indywidualne rok szkolny 2009/2010

XY kl II Gimnazjum Przedmiotowe semestr I

U X stwierdzono dziecięce porażenie mózgowe pod postacią niedowładu czterokończynowego oraz epilepsję.

Zachowanie:

Uczennica ma pogodne usposobienie, jest miła, spokojna i bardzo wrażliwa. Chętnie uczestniczy w zajęciach. Dziewczynka żywo i radośnie reaguje na kontakt z nauczycielem i innymi uczniami. Nie sprawia trudności wychowawczych.

Zajęcia edukacyjne:

Poziom umysłowy uczennicy jest na poziomie znacznego niedorozwoju umysłowego. Dziecko rozpoznaje i prawidłowo wskazuje przedmioty codziennego użytku, a także rozpoznaje i wskazuje zwierzęta próbując naśladować ich odgłosy. Motoryka mała uczennicy na niskim poziomie, dziewczynka ma duże trudność z chwytaniem i utrzymaniem przedmiotu w dłoni, a także z wykonaniem ruchów celowych. Nieprawidłowo trzyma kredkę, nie wykonuje samodzielnie prac plastycznych. X wymaga pomocy w karmieniu i innych czynnościach samoobsługowych. Kontakt słowny z opisywanym dzieckiem jest bardzo ograniczony.

W I semestrze pracy z dzieckiem stosowano możliwie największą ilość bodźców wzrokowych, słuchowych, dotykowych, smakowych i węchowych. Prowadzono zajęcia mające na celu usprawnianie motoryki i ćwiczenia samoobsługowe. Prowadzono rewalidację metodą Knilla oraz różne metody masażu dłoni i całych rąk w celu złagodzenia skutków dużej spastyczności. Podczas zajęć wykorzystywano elementy chromoterapii, muzykoterapii, terapii zapachami oraz smakami.

W pracy z dzieckiem duży nacisk kładziono na usprawnianie czynności samoobsługowych, rozwój procesów poznawczych (spostrzeganie, pamięć), a także kształtowanie alternatywnywnych form komunikacji. W celu nawiązania i podtrzymania lepszego kontaktu z otoczeniem dużo uwagi poświęcono na ćwiczenia doskonalące wykonywania gestów sygnalizujących potrzeby np. pić, jeść, czy potrzeby fizjologiczne.

W ramach muzyki z rytmiką usprawniano pamięć przez naukę prostych piosenek. X chętnie” śpiewa’, łatwo zapamiętuje nowe melodie, próbuje wystukiwać rytm. Rozpoznaje i wskazuje źródło dźwięku. Próbuje naśladować odgłosy zwierząt.

Z uwagi na dużą spastyczność mięśni dłoni i rąk wykonywanie prac plastycznych i technicznych jest w dużym stopniu ograniczone. W I semestrze podstawowym materiałem pracy z dzieckiem podczas zajęć plastyczno – technicznych były: plastelina, masa solna oraz farby.

W ramach zajęć pracowano następującymi metodami: Metoda Knilla, naśladownictwo, Metoda Ośrodków Pracy, metoda Wintreberta, Frosting, trening samoobsługowy, metoda malowania 10 palcami.

Dobre efekty w pracy z uczennicą przynosi metoda ciepło – zimno, a także wzmacnianie kontaktu werbalnego mimiką lub gestem.

X wymaga całkowitej opieki i zabiegów pielęgnacyjnych.

W dalszej pracy z uczennica zaleca się:

1.Usprawnianie czynności samoobsługowych,

2.Usprawnianie motoryki małej,

3.Rozwijanie i doskonalenie różnych form komunikacji,

4.Usprawnianie procesów poznawczych,