Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Sprawozdanie z realizacji przedmiotu: funkcjonowanie w środowisku w klasie Gimnazjum Umiarkowanym
Rok szkolny: 2009/2010 sem I
Zajęcia lekcyjne (6 godzin tygodniowo) w ramach przedmiotu funkcjonowanie społeczne realizowany był w oparciu o Program kształcenia ogólnego dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych i gimnazjach. Celem głównym zajęć było rozwijanie autonomii ucznia niepełnosprawnego, wdrażanie go do funkcjonowania społecznego, rozumienia i uznawania norm społecznych, a w szczególności wyposażenie go - stosownie do jego możliwości - w takie umiejętności i wiadomości, które pozwolą mu na postrzeganie siebie, jako niezależnej osoby, oraz aby:
1) mógł porozumiewać się z otoczeniem w najpełniejszy sposób, werbalnie lub pozawerbalnie,
2) zdobył maksymalną samodzielność w zakresie zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych,
3) był zaradny w życiu codziennym, adekwatnie do indywidualnego poziomu sprawności i umiejętności, oraz miał poczucie decydowania o sobie,
4) mógł uczestniczyć w różnych formach życia społecznego na równi z innymi członkami danej zbiorowości, znając i przestrzegając ogólnie przyjętych norm współżycia, zachowując prawo do swojej inności.
Realizowane podczas lekcji treści programowe dostosowane były do możliwości psychofizycznych, potrzeb oraz indywidualnego tempa pracy ucznia. W I semestrze realizowano tematy mieszczące się w ośrodkach pracy poruszając się (zgodnie z założeniami Metody Ośrodków Pracy) w 4 kręgach tematycznych: szkoła i najbliższa okolica, rodzina i dom, pory roku i zmiany zachodzące w przyrodzie, święta oraz ważne wydarzenia.
Krąg tematyczny
Ośrodek pracy
Czas realizacji
1
Szkoła i najbliższa okolica
1Żegnajcie wakacje.
2Witaj szkoło!
3W szkole.
4Droga do szkoły.
Wrzesień 2009
2
Pory roku i zmiany zachodzące w przyrodzie
1.Jesienne zmiany w przyrodzie i pogodzie.
2.Las jesienią.
3.Owoce.
4.Jesień w ogrodzie.
5.Złota jesień, szara jesień.
6.Wokół zima
Październik 2009
Grudzień/styczeń
3
Dom i rodzina
1Rodzina
2.Przygotowanie ludzi do zimy.
3.Dom.
Listopad
Grudzień
4
Święta i ważne wydarzenia, Ojczyzna
1Dzień Edukacji Narodowej
2.W moim kraju
3Święta- przygotowanie
4Boże Narodzenie.
5 Nowy Rok i Karnawał
Październik
Listopad
Grudzień
Styczeń
Taki układ programu pozwala na utrzymanie chronologii oraz stopniowego pogłębiania treści i umiejętności z możliwością odwołania się do otaczającego środowiska, czyli poznawanie rzeczywistości i świata przez bezpośredni z nim kontakt.
W miesiącu wrzesień podczas realizowania ośrodka pracy ”Droga do szkoły” wiele uwagi poświecono na poznanie i utrwalenie zasad bezpieczeństwa podczas poruszania się po ulicy oraz bezpieczeństwu w szkole i w domu.
Realizowane treści oparte były o odpowiednio dobrane do stopnia umiejętności poszczególnych uczniów karty pracy. W ramach zajęć podnoszono umiejętności i wiedzę uczniów w zakresie:
Samoobsługi ...