Dodaj publikację
Autor
Izabela Salamon-Iglewska
Data publikacji
2010-01-25
Średnia ocena
5,00
Pobrań
549

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Sprawozdanie z realizacji przedmiotu: Funkcjonowanie w środowisku w klasie Gimnazjum Umiarkowanym.
 Pobierz (docx, 15,8 KB)

Podgląd treści

Sprawozdanie z realizacji przedmiotu: funkcjonowanie w środowisku w klasie Gimnazjum Umiarkowanym

Rok szkolny: 2009/2010 sem I

Zajęcia lekcyjne (6 godzin tygodniowo) w ramach przedmiotu funkcjonowanie społeczne realizowany był w oparciu o Program kształcenia ogólnego dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych i gimnazjach. Celem głównym zajęć było rozwijanie autonomii ucznia niepełnosprawnego, wdrażanie go do funkcjonowania społecznego, rozumienia i uznawania norm społecznych, a w szczególności wyposażenie go - stosownie do jego możliwości - w takie umiejętności i wiadomości, które pozwolą mu na postrzeganie siebie, jako niezależnej osoby, oraz aby:

1)   mógł porozumiewać się z otoczeniem w najpełniejszy sposób, werbalnie lub pozawerbalnie,

2)   zdobył maksymalną samodzielność w zakresie zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych,

3)   był zaradny w życiu codziennym, adekwatnie do indywidualnego poziomu sprawności i umiejętności, oraz miał poczucie decydowania o sobie,

4)   mógł uczestniczyć w różnych formach życia społecznego na równi z innymi członkami danej zbiorowości, znając i przestrzegając ogólnie przyjętych norm współżycia, zachowując prawo do swojej inności.

Realizowane podczas lekcji treści programowe dostosowane były do możliwości psychofizycznych, potrzeb oraz indywidualnego tempa pracy ucznia. W I semestrze realizowano tematy mieszczące się w ośrodkach pracy poruszając się (zgodnie z założeniami Metody Ośrodków Pracy) w 4 kręgach tematycznych: szkoła i najbliższa okolica, rodzina i dom, pory roku i zmiany zachodzące w przyrodzie, święta oraz ważne wydarzenia.

Krąg tematyczny

Ośrodek pracy

Czas realizacji

1

Szkoła i najbliższa okolica

1Żegnajcie wakacje.

2Witaj szkoło!

3W szkole.

4Droga do szkoły.

Wrzesień 2009

2

Pory roku i zmiany zachodzące w przyrodzie

1.Jesienne zmiany w przyrodzie i pogodzie.

2.Las jesienią.

3.Owoce.

4.Jesień w ogrodzie.

5.Złota jesień, szara jesień.

6.Wokół zima

Październik 2009

Grudzień/styczeń

3

Dom i rodzina

1Rodzina

2.Przygotowanie ludzi do zimy.

3.Dom.

Listopad

Grudzień

4

Święta i ważne wydarzenia, Ojczyzna

1Dzień Edukacji Narodowej

2.W moim kraju

3Święta- przygotowanie

4Boże Narodzenie.

5 Nowy Rok i Karnawał

Październik

Listopad

Grudzień

Styczeń

Taki układ programu pozwala na utrzymanie chronologii oraz stopniowego pogłębiania treści i umiejętności z możliwością odwołania się do otaczającego środowiska, czyli poznawanie rzeczywistości i świata przez bezpośredni z nim kontakt.

W miesiącu wrzesień podczas realizowania ośrodka pracy ”Droga do szkoły” wiele uwagi poświecono na poznanie i utrwalenie zasad bezpieczeństwa podczas poruszania się po ulicy oraz bezpieczeństwu w szkole i w domu.

Realizowane treści oparte były o odpowiednio dobrane do stopnia umiejętności poszczególnych uczniów karty pracy. W ramach zajęć podnoszono umiejętności i wiedzę uczniów w zakresie:

Samoobsługi ...