Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Sprawozdanie z realizacji programu nauczania
Z przedmiotu:
Przysposobienie do pracy w klasie PdP I-II
Rok szkolny 2009/2010 semestr I
Zajęcia lekcyjne w ramach przedmiotu przysposobienie do pracy realizowane były w oparciu o Program kształcenia ogólnego dla szkół specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Celem zajęć z zakresu przysposobienie do pracy jest:
- rozwijanie zainteresowań i uzdolnień manualnych i plastycznych uczniów.
-rozwijanie u uczniów postawy ciekawości, otwartości, poszanowania pracy własnej i innych.
-kształtowanie prawidłowej postawy wobec pracy.
-zaspakajanie potrzeb własnych poprzez wykonywanie prac indywidualnie.
- przygotowanie do wykonywania prac grupowo.
-kształtowanie umiejętności posługiwania się różnymi materiałami, narzędziami i urządzeniami.
-opanowanie prostych czynności niezbędnych w życiu codziennym, do funkcjonowania w społeczeństwie.
-kształtowanie poczucia odpowiedzialności za wykonywaną pracę.
W ramach zajęć z przysposobienia do pracy (7 godzin tygodniowo) w pierwszym semestrze przeprowadzono zajęcia z zakresu:
Gotowania, przyrządzania i wydawania posiłków.
Podczas lekcji uczniowie zostali zapoznani z tematyką:
-Składniki pokarmowe i ich znaczenie.
-Zasady zdrowego żywienia.
-Przyczyny i skutki niewłaściwego żywienia.
-Praktyczne ćwiczenia w odczytywaniu informacji na opakowaniach produktów-data ważności.
-Obsługiwanie urządzeń gospodarstwa domowego- mikser, sokowirówka, kuchenka gazowa, mikrofalowa.
-przyrządzanie potraw z ziemniaków.
-Sporządzanie zup, sosów i prostych deserów.
- zasady kulturalnego spożywania posiłków,
-Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy podczas przygotowywania posiłków i ich podawania.
Ogrodnictwa i zabiegów pielęgnacyjnych roślin doniczkowych-
W ramach zajęć uczniowie byli wdrażani w:
-prace na działce szkolnej-rabatach kwiatowych( pielenie, podlewanie, przesadzanie, porządkowanie)
-pielęgnację roślin doniczkowych (podlewanie, przesadzanie, nawożenie)
Organizacja i prowadzenie gospodarstwa domowego.
Podczas realizacji tych godzin uczniowie zostali zapoznani z:
- podstawowym sprzętem ręcznym i zmechanizowanym ( rodzaje, zasada działania i --obsługa z zachowaniem bezpieczeństwa pracy).
- podstawowymi środkami czystości- rodzaje i przeznaczenie.
- sposobami czyszczenia wykładzin dywanowych i posadzek.
-sposobami czyszczenie i konserwacja mebli.
Szycia.
Podczas zajęć uczniowie zostali zapoznani z materiałami włókienniczymi-tkaninami, dzianinami (właściwości, zastosowanie), nićmi, materiałami- rodzaje (grubość, kolor), narzędziami i przyborami do szycia ręcznego- sposobami posługiwania się. Na lekcjach uczniowie uczyli się: szycia za pomocą różnych ściegów, cerowania, zszywania materiałów oraz przyszywania guzików oraz mocowania ozdób.
Przez cały I semestr w ramach zajęć z przysposobienia do pracy uczniowie czynnie uczestniczyli w wytwarzaniu elementów dekoracji okolicznościowych. Owe dekoracje były umieszczenie na tablicach szkolnych, a także były wykorzystywane przy organizowaniu wszelkich imprez szkolnych.
W trakcie prowadzonych zajęć ze szczególnym naciskiem przypominane i utrwalane były zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.
Praca zaplanowana na pierwszy semestr nauki została zrealizowana w stopniu zadowalającym. Lekcje starano się dostosować do indywidualnych potrzeb, zainteresowań, a ...