Dodaj publikację
Autor
Izabela Salamon-Iglewska
Data publikacji
2010-01-25
Średnia ocena
3,67
Pobrań
443

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Sprawozdanie z realizacji programu nauczania Z przedmiotu: Przysposobienie do pracy w klasie PdP I-II.
 Pobierz (docx, 13,7 KB)

Podgląd treści

Sprawozdanie z realizacji programu nauczania

Z przedmiotu:

Przysposobienie do pracy w klasie PdP I-II

Rok szkolny 2009/2010 semestr I

Zajęcia lekcyjne w ramach przedmiotu przysposobienie do pracy realizowane były w oparciu o Program kształcenia ogólnego dla szkół specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi.

Celem zajęć z zakresu przysposobienie do pracy jest:

- rozwijanie zainteresowań i uzdolnień manualnych i plastycznych uczniów.

-rozwijanie u uczniów postawy ciekawości, otwartości, poszanowania pracy własnej i innych.

-kształtowanie prawidłowej postawy wobec pracy.

-zaspakajanie potrzeb własnych poprzez wykonywanie prac indywidualnie.

- przygotowanie do wykonywania prac grupowo.

-kształtowanie umiejętności posługiwania się różnymi materiałami, narzędziami i urządzeniami.

-opanowanie prostych czynności niezbędnych w życiu codziennym, do funkcjonowania w społeczeństwie.

-kształtowanie poczucia odpowiedzialności za wykonywaną pracę.

W ramach zajęć z przysposobienia do pracy (7 godzin tygodniowo) w pierwszym semestrze przeprowadzono zajęcia z zakresu:

Gotowania, przyrządzania i wydawania posiłków.

Podczas lekcji uczniowie zostali zapoznani z tematyką:

-Składniki pokarmowe i ich znaczenie.

-Zasady zdrowego żywienia.

-Przyczyny i skutki niewłaściwego żywienia.

-Praktyczne ćwiczenia w odczytywaniu informacji na opakowaniach produktów-data ważności.

-Obsługiwanie urządzeń gospodarstwa domowego- mikser, sokowirówka, kuchenka gazowa, mikrofalowa.

-przyrządzanie potraw z ziemniaków.

-Sporządzanie zup, sosów i prostych deserów.

- zasady kulturalnego spożywania posiłków,

-Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy podczas przygotowywania posiłków i ich podawania.

Ogrodnictwa i zabiegów pielęgnacyjnych roślin doniczkowych-

W ramach zajęć uczniowie byli wdrażani w:

-prace na działce szkolnej-rabatach kwiatowych( pielenie, podlewanie, przesadzanie, porządkowanie)

-pielęgnację roślin doniczkowych (podlewanie, przesadzanie, nawożenie)

Organizacja i prowadzenie gospodarstwa domowego.

Podczas realizacji tych godzin uczniowie zostali zapoznani z:

- podstawowym sprzętem ręcznym i zmechanizowanym ( rodzaje, zasada działania i --obsługa z zachowaniem bezpieczeństwa pracy).

- podstawowymi środkami czystości- rodzaje i przeznaczenie.

- sposobami czyszczenia wykładzin dywanowych i posadzek.

-sposobami czyszczenie i konserwacja mebli.

Szycia.

Podczas zajęć uczniowie zostali zapoznani z materiałami włókienniczymi-tkaninami, dzianinami (właściwości, zastosowanie), nićmi, materiałami- rodzaje (grubość, kolor), narzędziami i przyborami do szycia ręcznego- sposobami posługiwania się. Na lekcjach uczniowie uczyli się: szycia za pomocą różnych ściegów, cerowania, zszywania materiałów oraz przyszywania guzików oraz mocowania ozdób.

Przez cały I semestr w ramach zajęć z przysposobienia do pracy uczniowie czynnie uczestniczyli w wytwarzaniu elementów dekoracji okolicznościowych. Owe dekoracje były umieszczenie na tablicach szkolnych, a także były wykorzystywane przy organizowaniu wszelkich imprez szkolnych.

W trakcie prowadzonych zajęć ze szczególnym naciskiem przypominane i utrwalane były zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.

Praca zaplanowana na pierwszy semestr nauki została zrealizowana w stopniu zadowalającym. Lekcje starano się dostosować do indywidualnych potrzeb, zainteresowań, a ...