Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Filialna Szkoła Podstawowa w Nacławiu
mgr Kamila Węsierska - Piecyk
AUTORSKI PROGRAM NAUCZANIA JĘZYKA NIEMIECKIEGO W KLASACH MŁODSZYCH NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH
DAS DEUTSCHE ABC…
[pic]
NACŁAW 2009
I. Założenia wstępne
Odpowiedź na pytanie co to znaczy znać język obcy? staje się wówczas ważna, gdy decydujemy się opanować jakiś język. Stwierdzono, że właściwym momentem na rozpoczynanie nauki języka obcego jest wiek przedszkolny i wczesnoszkolny. Skąd takie przypuszczenie? Okazuje się, że małe dzieci dysponują bogactwem cech psychicznych i fizycznych wynikających ze specyfiki ich rozwoju, które pozwalają im stosunkowo szybko uczyć się nowego języka. Należą do nich m.in.: ciekawość, spontaniczność, ufność, otwartość poznawcza, gotowość do naśladowania, chęć podejmowania ryzyka oraz "plastyczność" organów mowy. Świadomość tej korzystnej "bazy" tkwiącej w dzieciach, osobiste zainteresowanie językiem niemieckim oraz fakt, że jestem nauczycielką klas młodszych sprawiły, że postanowiłam stworzyć własny autorski program nauczania języka niemieckiego w klasach I-III szkoły podstawowej.
Został on opracowany z myślą o dzieciach w młodszym wieku szkolnym, które wykazują zainteresowanie językiem niemieckim.
Język niemiecki to język naszych sąsiadów, z którymi utrzymujemy kontakty gospodarcze, dyplomatyczne, turystyczne i towarzyskie. Zaproponowany przeze mnie program ma na celu zachęcenie młodego człowieka do nauki języka obcego, wzbudzenie zaciekawienia i zainteresowania innymi kulturami europejskimi i wiary we własne możliwości i umiejętności.
Treści programowe są dostosowane do określonej grupy wiekowej.
II. Cele programu
Cele ogólne:
• Wszechstronny rozwój dziecka uwzględniający jego kreatywność, emocjonalność, zdolności intelektualne i językowe
• Rozbudzenie zainteresowania innymi kręgami kulturowymi
• Wykształcenie akceptacji i tolerancji wobec innych narodów i kultur
• Rozwijanie umiejętności poznawania siebie i otaczającego świata
• Rozbudzanie i rozwijanie wrażliwości moralnej i estetycznej
• Kształcenie samodzielności, umacnianie wiary we własne siły oraz rozwijanie umiejętności współpracy i współżycia gry i zabawy, pracę w zespołach i w parach.
•
Cele szczegółowe:
• Wielozmysłowe poznawanie języka niemieckiego (słuchowe, wzrokowe, przez dotyk, smak, węch)
• Rozbudzenie u dziecka motywacji do nauki języka obcego
• Stworzenie odpowiedniej bazy leksykalnej, na poziomie rutynowym,
• przygotowującej do późniejszego komunikowania się w języku niemieckim
• Motywowanie dziecka do porozumiewania się w języku obcym i stopniowe przygotowanie go do samodzielnego i dobrowolnego dążenia do kontaktu z językiem niemieckim.
Szczegółowe cele językowe:
• Uczeń potrafi prawidłowo fonetycznie i intonacyjnie powtarzać za wzorem
• Uczeń potrafi powiedzieć z pamięci znany wiersz lub wyliczankę i zaśpiewać znaną piosenkę
• Uczeń potrafi samodzielnie sformułować krótką wypowiedź w zakresie znanych sytuacji (np. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, prośba, opis, potwierdzenie)
• Uczeń potrafi nazwać wykonywane czynności
• Uczeń potrafi określić własne samopoczucie
• Uczeń potrafi poprawnie wymawiać głoski nie występujące w języku polskim ä, ö, ü), samogłoski długie ...