Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM AUTORSKI
CZWARTKOWE PORANKI ZE ZDROWIEM
Program opracowała:
mgr Magdalena Martyńska
Mielec 2009
WSTĘP
Pomysł na program zrodził się w mojej głowie już jakiś czas temu. Obserwowałam dzieci podczas zajęć w klasie, a później również na świetlicy szkolnej, słuchałam ich wypowiedzi na temat zainteresowań, marzeń i planów na dalsze życie. Każde z dzieci, z którymi miałam okazję porozmawiać, chciało być szczęśliwe, planowało sobie przyszłość, tę bliższą i tę dalszą, miało pewne oczekiwania związane z własnym życiem. Przyszłość najczęściej kojarzyła im się z czymś miłym, z czekającymi je miłymi niespodziankami. To
dobrze, że większość patrzy w przyszłość z radością, nadzieją na dobre, zdrowe życie. Aby ta przyszłość, której oczekują nie rozczarowała ich, chcę pokazać dzieciom, przynajmniej w niewielkim zakresie, jak na to zapracować. Zdrowie jest tym elementem życia, bez którego czasami trudno cieszyć się życiem, spełniać swoje marzenia czy wykonywać niektóre zawody. Ponieważ trzeba o nie nieustannie dbać, nawet w wieku 7 czy 8 lat i wcześniej, postanowiłam napisać i wdrożyć program CZWARTKOWE PORANKI ZE ZDROWIEM. Podczas spotkań z dziećmi przekażę im podstawową wiedzę na temat zdrowego trybu życia, prawidłowego odżywiania się, znaczenia sportu i aktywności fizycznej dla zdrowia i życia człowieka. Ukażę znaczenie zmiany niektórych nawyków na rzecz nowych – służących poprawie ich kondycji fizycznej. Oczywiście nie będzie to jedynie teoria. Zaprezentuję uczniom w jaki sposób aktywnie spędzać wolny czas. Będą mogli poznać nowe gry i zabawy ruchowe, skosztować zdrowych, smacznych potraw. Większość zajęć będą to zajęcia ruchowe, np. na świetlicy, sali do gimnastyki korekcyjnej lub na placu przed szkołą.
CEL GŁÓWNY
Kształtowanie potrzeby i umiejętności dbania o własne ciało, zdrowie i sprawność fizyczną; wyrabianie czujności dla zagrożeń dla zdrowia fizycznego, psychicznego i duchowego.
CELE SZCZEGÓŁOWE
Kształtowanie właściwych nawyków higienicznych.
Kształtowanie umiejętności dbania o własne ciało i zdrowie poprzez:
• rozbudzanie zainteresowań związanych ze zdrowiem, higieną życia i sportem;
• uświadomienie konieczności dbania o własne ciało i warunki jego funkcjonowania;
• określanie znaczenia sposobu odżywiania się i trybu życia dla własnego rozwoju fizycznego oraz intelektualnego;
• przygotowanie dziecka do korzystania przez niego z dostępnej mu wiedzy o funkcjonowaniu organizmu ludzkiego w odżywianiu się oraz organizowaniu dnia codziennego;
• uświadomienie konieczności stosowania zasady dyscyplinowania ciała i ducha w działaniach codziennych;
• przekonanie o konieczności aktywnego wypoczynku na świeżym powietrzu dla zdrowia fizycznego i psychicznego;
• propagowanie przedkładania aktywnego spędzania wolnego czasu nad bierne siedzenie w pomieszczeniu;
• przygotowanie do planowania i podejmowania działań sprzyjających własnemu rozwojowi;
• wykonywanie ćwiczeń zgodnie ze wskazówkami oraz przestrzeganie określonych reguł gier i zabaw.
Kształtowanie umiejętności ...