Dodaj publikację
Autor
Ewa Zelek
Data publikacji
2010-02-01
Średnia ocena
0,00
Pobrań
238

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Kto jest posiadaczem "pudełka zwanego wyobraźnią"? - Na podstawie wiersza Zbigniewa Herberta pt. "Pudełko zwane wyobraźnią".
 Pobierz (doc, 25,0 KB)

Podgląd treści


Kto jest posiadaczem „pudełka zwanego wyobraźnią”?
- Na podstawie wiersza Zbigniewa Herberta pt. „Pudełko zwane wyobraźnią”.

Cele lekcji:

Uczeń potrafi:
- wskazać środki artystycznego wyrazu,
- określić nadawcę i odbiorcę,
- omówić budowę wiersza,
- odczytywać obrazy poetyckie,
- głośno przeczytać utwór z odpowiednią modulacją i intonacją, we właściwym tempie.
Uczeń rozumie:
- pojęcia analiza i interpretacja,
- przenośnie poetyckie oraz funkcje różnych środków stylistycznych tj. epitety, uosobienia.
Uczeń zapamięta:
- ogólny sens wiersza,
- obrazy poetyckie,
- krótką notatkę biograficzną o Zbigniewie Herbercie,
- że bogata wyobraźnia to wartość dla człowieka.

Metody i formy pracy:
gra dydaktyczna - „czarodziejskie pudełka”, praca z tekstem, pogadanka, heureza, ćwiczenia praktyczne

Czas zajęć: 45 minut.

Przebieg lekcji.

Faza wstępna. Przywitanie. Sprawdzenie obecności. Powtórzenie wiadomości z ostatniej lekcji. Zabawa wprowadzająca do tematu lekcji – pokazujemy uczniom pudełko po np. mikserze i prosimy, aby zgadli, co jest wewnątrz (istotne, aby podawali jak najwięcej pomysłów). Następnie wyciągamy ze środka kolejne – mniejsze pudełko np. po aparacie fotograficznym i niech dalej zgadują. Następnie wyciągamy ze środka małe pudełko po zapałkach i również prosimy o pomysły, co też może być w środku. Ważne, by podczas tej zabawy każdy uczeń mógł się wypowiedzieć – pomysłów powinno wystarczyć nawet dla dużej klasy. Z ostatniego pudełka wyciągamy napis zwinięty w rulonik i pokazujemy całej klasie. Wyjaśniamy, że celem tego ćwiczenia było uświadomienie, że każdy z nas posiada wyobraźnię, wystarczy tylko pobudzić myślenie. Warto pochwalić uczniów za liczne pomysły podczas zabawy z „magicznym pudełkiem”. Zapoznanie uczniów z celami lekcji.

Faza realizacyjna. Wzorowe odczytanie utworu przez nauczyciela. Następnie analiza budowy utworu oraz środków stylistycznych. Na koniec omówienie przesłania wiersza.

Faza podsumowująca. Zapisanie notatki (biografia Herberta, analiza i interpretacja wiersza). Zadanie pracy domowej: Namaluj obrazy poetyckie pojawiające się w utworze.
Podsumowanie przez uczniów zagadnień omawianych na lekcji. Odpytanie dzieci, co zapamiętały z lekcji (treść utworu, może wyrazy z trudnością ortograficzną).