Dodaj publikację
Autor
Dagmara Rugała
Data publikacji
2010-02-01
Średnia ocena
0,00
Pobrań
98

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz lekcji, której głównym celem jest ocena postawy bohatera oraz utrwalenie związków frazeologicznych związanych z wodą i ogniem.
 Pobierz (doc, 33,5 KB)

Podgląd treści


TEMAT: Pójść za kimś w ogień czy wziąć zimny prysznic?

Ocena postawy bohatera noweli B. Prusa p.t. „Na wakacjach”

KLASA II GIMNAZJUM

Czas pracy: 1 jednostka lekcyjna

Cel główny: ocena (kontrowersyjnej) postawy bohatera literackiego

Cele:

-uczeń kształtuje swoje zdanie w zależności od wartości przedstawionych w tekście;

-uczeń potrafi wskazać elementy świadczące o budowie świata przedstawionego i odróżnia je od elementów psychologii postaci;

-uczeń zna pojęcia: monolog wewnętrzny, notatka prasowa, reportaż telewizyjny, związek frazeologiczny

-uczeń potrafi wyjaśnić znaczenie znanych związków frazeologicznych związanych z ogniem i wodą oraz dopasować je do sytuacji opisanej w utworze;

- rozwijanie wyobraźni i słownictwa poprzez kalambury;

-uczeń sprawnie redaguje tekst mówiony (reportaż tv) i pisany (notatka prasowa).

Metody pracy:

-drama-kalambury

-zbiorowa- dyskusja

-grupowa- redagowanie tekstów

Materiały:

- nowela „Na wakacjach”- podręcznik „Między nami 2”, s. 77-79

-karteczki do losowania związków frazeologicznych

Scenariusz zajęć:

1. Podanie tematu oraz przebiegu lekcji z uwzględnieniem celu głównego.

2. Uczniowie czytają na głos tekst lektury. W odpowiednich momentach nauczyciel przerywa czytanie i zadaje pytania dotyczące postawy głównego bohatera: jak postąpił?, jak mógł postąpić?, co powinien zrobić?, jak się zachował? Uczniowie, na podstawie konkretnych fragmentów dyskutują o tym, jak bohater się zachował, a jak mógł się zachować.

3. Nauczyciel prosi o podsumowanie postawy bohatera- uczniowie powinni zwrócić uwagę na gradację emocji oraz wskazać dwuznaczność sytuacji bohatera.

4. Uczniowie w grupach opracowują:

a) Notatkę prasową z miejsca wydarzeń

b) Notatkę prasową bohatera wydarzeń

c) Reportaż telewizyjny z miejsca wydarzeń

d) Reportaż telewizyjny bohatera wydarzeń.

Na realizację zadania uczniowie mają 7 minut, pracują w grupach 3-4 osobowych. Każda grupa powinna zwrócić uwagę na słownictwo, jakim będzie się posługiwała. Grupa a i c używa języka literackiego, w którym podają fakty. Grupa b i d dostosowuje język do postaci, do jej monologu wewnętrznego- używa słów bohatera. Nauczyciel podkreśla znaczenie takiego podziału tekstu- realizację opowieści poprzez opis wydarzeń przeplatany z wewnętrznymi rozterkami bohatera.

5. Uczniowie, podczas kalamburów, mają dobrać adekwatne do noweli związki frazeologiczne związane z wodą i ogniem: (kilkoro uczniów losuje, jeśli nie zmieszczą się wszystkie- nauczyciel czyta)

Zimny prysznic

Utopić kogoś w łyżce wody

Przyjść jak po ogień

Spływa po kimś jak po kaczce

Jak kamień w wodę

Komuś pali się grunt pod nogami

Kropla drąży skałę

Podobni jak dwie krople wody

Wpaść z deszczu pod rynnę

Nabrać wody w usta

Robić wodę z mózgu

Dolewać oliwy do ognia

Cicha woda

Pójść za kimś w ogień

Bać się czegoś jak ognia

Burza w szklance wody

Upiec ...