Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
TEMAT: Pójść za kimś w ogień czy wziąć zimny prysznic?
Ocena postawy bohatera noweli B. Prusa p.t. „Na wakacjach”
KLASA II GIMNAZJUM
Czas pracy: 1 jednostka lekcyjna
Cel główny: ocena (kontrowersyjnej) postawy bohatera literackiego
Cele:
-uczeń kształtuje swoje zdanie w zależności od wartości przedstawionych w tekście;
-uczeń potrafi wskazać elementy świadczące o budowie świata przedstawionego i odróżnia je od elementów psychologii postaci;
-uczeń zna pojęcia: monolog wewnętrzny, notatka prasowa, reportaż telewizyjny, związek frazeologiczny
-uczeń potrafi wyjaśnić znaczenie znanych związków frazeologicznych związanych z ogniem i wodą oraz dopasować je do sytuacji opisanej w utworze;
- rozwijanie wyobraźni i słownictwa poprzez kalambury;
-uczeń sprawnie redaguje tekst mówiony (reportaż tv) i pisany (notatka prasowa).
Metody pracy:
-drama-kalambury
-zbiorowa- dyskusja
-grupowa- redagowanie tekstów
Materiały:
- nowela „Na wakacjach”- podręcznik „Między nami 2”, s. 77-79
-karteczki do losowania związków frazeologicznych
Scenariusz zajęć:
1. Podanie tematu oraz przebiegu lekcji z uwzględnieniem celu głównego.
2. Uczniowie czytają na głos tekst lektury. W odpowiednich momentach nauczyciel przerywa czytanie i zadaje pytania dotyczące postawy głównego bohatera: jak postąpił?, jak mógł postąpić?, co powinien zrobić?, jak się zachował? Uczniowie, na podstawie konkretnych fragmentów dyskutują o tym, jak bohater się zachował, a jak mógł się zachować.
3. Nauczyciel prosi o podsumowanie postawy bohatera- uczniowie powinni zwrócić uwagę na gradację emocji oraz wskazać dwuznaczność sytuacji bohatera.
4. Uczniowie w grupach opracowują:
a) Notatkę prasową z miejsca wydarzeń
b) Notatkę prasową bohatera wydarzeń
c) Reportaż telewizyjny z miejsca wydarzeń
d) Reportaż telewizyjny bohatera wydarzeń.
Na realizację zadania uczniowie mają 7 minut, pracują w grupach 3-4 osobowych. Każda grupa powinna zwrócić uwagę na słownictwo, jakim będzie się posługiwała. Grupa a i c używa języka literackiego, w którym podają fakty. Grupa b i d dostosowuje język do postaci, do jej monologu wewnętrznego- używa słów bohatera. Nauczyciel podkreśla znaczenie takiego podziału tekstu- realizację opowieści poprzez opis wydarzeń przeplatany z wewnętrznymi rozterkami bohatera.
5. Uczniowie, podczas kalamburów, mają dobrać adekwatne do noweli związki frazeologiczne związane z wodą i ogniem: (kilkoro uczniów losuje, jeśli nie zmieszczą się wszystkie- nauczyciel czyta)
Zimny prysznic
Utopić kogoś w łyżce wody
Przyjść jak po ogień
Spływa po kimś jak po kaczce
Jak kamień w wodę
Komuś pali się grunt pod nogami
Kropla drąży skałę
Podobni jak dwie krople wody
Wpaść z deszczu pod rynnę
Nabrać wody w usta
Robić wodę z mózgu
Dolewać oliwy do ognia
Cicha woda
Pójść za kimś w ogień
Bać się czegoś jak ognia
Burza w szklance wody
Upiec ...