Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH DLA RODZICÓW
GRUPA: 5 – LATKI
DZIAŁ PROGRAMOWY: Obszar 12. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
Obszar 13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
TEMAT ZAJĘCIA: „Jesienne zwyczaje zwierząt”
CELE:
1. OGÓLNE:
zapoznanie ze sposobami przygotowania się zwierząt do zimy;
rozwijanie zainteresowań przyrodniczych;
doskonalenie umiejętności wypowiadania się na dany temat;
kształtowanie umiejętności przeliczania w zakresie 4;
2. SZCZEGÓŁOWE: (dziecko ...)
zna i prawidłowo nazywa leśne zwierzęta;
wypowiada się na temat charakterystycznych cech opisujących zachowanie i zwyczaje jeża, wiewiórki, niedźwiedzia;
umiejętnie przyporządkowuje i przeliczania;
rozumie polecenia proste i złożone;
potrafi przeliczać w zakresie 4, posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi;
potrafi z pojedynczych elementów skomponować całość;
czynnie bierze udział w zabawach ruchowych;
okazuje pozytywne emocje;
w estetyczny sposób wykonuje i kończy pracę;
stosuje formy grzecznościowe;
podporządkowuje się przyjętym umowom;
zna i przestrzega zasady zgodnego współdziałania w grupie;
jest odpowiedzialny za ład i porządek w miejscu pracy;
przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas zabaw ruchowych i prac plastycznych.
METODY: czynna – samodzielnych doświadczeń, zadań stawianych do
wykonania, kierowanie działalnością dziecka;
słowna – zagadka, opowiadanie, rozmowa z dziećmi, objaśnienie;
oglądowa – obserwacja, pokaz.
FORMA: - zbiorowa (zajęcia planowane z całą grupą);
- praca indywidualna (praca przy stoliku) .
POMOCE: Opowiadanie pt. „Przygoda Hałabały” – ilustracje do opowiadania, jesienne liście z zagadkami, obrazki przedstawiające leśne zwierzęta, ilustracje z zimowymi domami zwierząt (gawra, liście, dziupla), zimowe zapasy zwierząt (żołędzie, miód, ślimaki), puzzle, obręcze, płyta CD z nagraniami do zabaw ruchowych, kod do zajęć indywidualnych.
PRZEBIEG ZAJĘCIA
Powitanie. Dzieci wraz z N. stoją w kole i śpiewają piosenkę do melodii „Stary Niedźwiedź”:
„Już spotkania nadszedł czas, więc przywitać pragnę was,
W kole pięknie stańmy, ręce sobie dajmy, bo zabawa czeka nas”.
Wprowadzenie w tematykę zajęcia poprzez odczytanie zagadek.
„Pomyśl, a odgadniesz wnet,
Kto ma igieł pełen grzbiet?” (jeż)
„Przez całą zimę słodko śpi.
A słodko dlatego, że miód mu się śni”. (niedźwiedź)
„W dziupli swej na drzewie, gdy nikt o tym nie wie,
Orzechów zapasy zbiera na złe czasy”. (wiewiórka)
Dzieci wybierają rozwiązanie spośród ilustracji przedstawiających różne zwierzęta.
„Przygoda Hałabały” – czytanie przez n-la opowiadania. (w trakcie czytania opowiadania dzieci odpowiadają na pytania n-la, związane ze zwyczajami leśnych zwierząt.
Pewnego jesiennego dnia do Krasnala Hałabały przyleciał wróbelek. Wróbelek zaprosił krasnala na spacer po lesie. Gdy tak spacerowali Hałabała zobaczył stertę liści pod drzewem.
-Spójrz wróbelku, kto tu naniósł tyle liści? – zapytał wróbelka Hałabała
Jak myślicie, co wróbelek odpowie Hałabale??*
Rozejrzyj się Hałabało dookoła i zobacz, że już przyszła jesień. Drzewa gubią liście, robi ...