Dodaj publikację
Autor
Magdalena Szczepka
Data publikacji
2010-02-01
Średnia ocena
5,00
Pobrań
302

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Referat dotyczący form współpracy wychowawcy, szkoły z domem rodzinnym ucznia. Współdziałanie w ramach spotkań zbiorowych i indywidualnych.
 Pobierz (doc, 39,0 KB)

Podgląd treści


Magdalena Szczepka

Współpraca szkoły z domem rodzinnym

Głównym celem współdziałania wychowawcy klasy z rodzicami jest usprawnienie pracy wychowawczej z uczniami w jej szerokim rozumieniu, a więc nie tylko w zakresie rozwijania w uczniach dyspozycji kierunkowych , jak przekonania , zainteresowania , postawy, lecz też dyspozycji sprawnościowych, równoznacznych z zasobem wiedzy , poziomem uzdolnień i umiejętności.
Inne cele współdziałania wychowawcy klasy i rodziców to :
- coraz lepsze poznanie uczniów zarówno przez wychowawcę , jak i przez rodziców,
- wzajemne poznanie i rozumienie się wychowawcy klasy i rodziców ,
- zjednywanie rodziców na rzecz usprawnienia i urozmaicenia życia klasy,
- sugerowanie rodzicom skutecznych form oddziaływań, które umożliwiłyby pomoc dzieciom w nauce i właściwym zachowaniu,
- umożliwianie nauczycielom rozumienia atmosfery domowej uczniów .
Urzeczywistnienie tych celów wymaga przestrzegania określonych zasad ułatwiających wychowawcy klasy i rodzicom nawiązywanie obopólnych kontaktów oraz owocną wymianę wzajemnych świadczeń w ramach zainicjowanego współdziałania . Należą do nich „
- zasada wzajemnej motywacji ,
- zasada partnerstwa,
- zasada wielostronnego przepływu informacji ,
- zasada jedności oddziaływań,
- zasada aktywnej i systematycznej współpracy.
Zasada pozytywnej motywacji głosi , że nieodzownym warunkiem skutecznego współdziałania wychowawcy klasy i rodziców jest dobrowolny i chętny udział w owym współdziałaniu. Chodzi , o to aby byli oni świadomi celowości wzajemnej współpracy, jak i korzyści z niej wypływających.
Zasada partnerstwa postuluje niemal równorzędne prawa i obowiązki wychowawcy klasy i rodziców w ich wzajemnym współdziałaniu. Chodzi o to, aby żadna strona nie czuła się mniej wartościowa od drugiej , aby tworzyły one rodzaj wspólnoty, której członkowie mają jednakowy udział w podejmowaniu decyzji i ponoszą za nie pełną odpowiedzialność. Podejmowanie wspólnie decyzji powinny mieć na ogół zawsze charakter wzajemnie wynegocjowanego kompromisu.
Zasada wielostronnego przepływu informacji zakłada konieczność uruchomienia różnych „kanałów” porozumiewania się między wychowawcą a rodzicami. Umożliwia to konfrontowanie różnych opinii i ocen o tym, co dzieje się w szkole i rodzinie z dziećmi.
Zasada jedności oddziaływań przypomina gł. o konieczności realizowania przez szkołę i rodzinę zgodnych ze sobą celów wychowania. Oprócz zgodności celów , zasada ta domaga się uzgodnienia metod i form ich realizacji. Chodzi gł. o takie metody i formy , emocjonalnie wiązałyby uczniów ze szkołą i rodziną.
Zasada aktywnej i systematycznej współpracy uwydatnia potrzebę czynnego i stałego zaangażowania się wychowawcy klasy i rodziców w wykonywaniu zadań w ramach wzajemnego współdziałania. Nie wyklucza ona jednocześnie zróżnicowanego stopnia aktywności i systematyczności poszczególnych partnerów współdziałania. Zwykle najbardziej aktywnymi z nich jest wychowawca klasy . Wynika to choćby z jego kierowniczej funkcji, jaką spełnia w procesie wychowania.

Współdziałanie w ramach spotkań zbiorowych.

Współdziałanie wychowawcy klasy i rodziców przejawia się najczęściej w postaci spotkań zbiorowych. Przybierają one ...