Dodaj publikację
Autor
Anna Szubert
Data publikacji
2010-02-09
Średnia ocena
0,00
Pobrań
209

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Referat nt, MDS. Przedstawia genezę, założenia i znaczenie metody w pracy z dziećmi młodszymi. Zawiera dokładne omówienie poszczególnych rodzajów ćwiczeń stosowanych w tej metodzie i porady praktyczne.
 Pobierz (doc, 69,0 KB)

Podgląd treści


Metoda Dobrego Startu
w pracy z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym

Opracowała : mgr Anna Szubert

Spośród wielu metod znanych nauczycielom, pomocnych w przezwyciężaniu trudności dydaktycznych i wychowawczych, chciałabym w tym artykule, przybliżyć Metodę Dobrego Startu, rozpowszechnioną w Polsce przez panią Martę Bogdanowicz
Metoda ta, choć na pozór wydaje się dość trudna i monotonna, w rzeczywistości jest bardzo prosta, i pozostawia wystarczający margines twórczego zaangażowania nauczyciela. Właściwie zaadoptowana, może przynieść wspaniałe rezultaty w pracy z dziećmi, mającymi trudności w nauce szkolnej, u samego jej progu, to jest – w klasie zerowej, pierwszej, drugiej, a nawet trzeciej. Pomimo wielu jej zalet, nie należy jednak traktować tej metody, jako wyłączne panaceum na niepowodzenia szkolne, ale jako metodę komplementarną do wszystkich pozostałych metod, których celem jest zapobieganie niepowodzeniom w nauce szkolnej

GENEZA METODY DOBREGO STARTU

Metoda Dobrego Startu (MDS) ma już dość długą historię. Jej pierwowzorem była opracowana we Francji metoda Bon Départ (dobry start, odjazd)), przeznaczona w pierwotnej wersji do rehabilitacji osób z nabytymi zaburzeniami ruchowymi. W tej wersji miała ona charakter leczniczo - relaksacyjny. Autorka metody, Holenderka z pochodzenia - Théa Bugnet, zajmowała się wychowaniem fizycznym i wkrótce współpracując z lekarzami specjalistami przystosowała tę metodę do pracy z dziećmi, o zaburzonym rozwoju motorycznym. W szkole po raz pierwszy, zastosowano tę metodę w 1941 roku w Cannes jako wstępny etap nauki czytania i pisania. Wkrótce zrobiła szybką karierę przenosząc się do Holandii, Belgii, Hiszpanii, Szwajcarii, Portugalii jako metoda przygotowująca do nauki czytania i pisania. W Polsce została zaadoptowana i spopularyzowana przez Martę Bogdanowicz. Zaczęła być stosowana od połowy lat 70-tych w przedszkolach, szkołach specjalnych i ośrodkach rehabilitacji dla dzieci z różnorodnymi zaburzeniami rozwoju psychoruchowego. W porównaniu z oryginałem wprowadzono nowe formy i układy ćwiczeń, a także nowe zestawy wzorów z polskimi piosenkami ludowymi i dziecięcymi.

ZAŁOŻENIA I ZNACZENIE METODY DOBREGO STARTU

Metoda Dobrego Startu przeznaczona jest do pracy z dziećmi w wieku od 5 do 10 lat. Zaleca się stosować ją profilaktycznie oraz w celu rehabilitacji dzieci z zaburzonym rozwojem psychomotorycznym, nadpobudliwością psychoruchową lub mającymi trudności w nauce czytania i pisania. Wynika stąd, że można wykorzystać ją już w przedszkolu w grupie pięcio- i sześciolatków oraz w szkole, w klasach 1-3, na etapie wprowadzania liter, nauki czytania i pisania. Obecnie używana jest również profilaktycznie w odniesieniu do dzieci o prawidłowym rozwoju psychomotorycznym w celu jego aktywizacji.
W profilaktyce zaleca się stosowanie MDS:
a) w przedszkolu jako przygotowanie do nauki szkolnej w grupie pięcio i sześciolatków,
b) w ...