Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KWALIFIKACYJNE STUDIA PODYPLOMOWE W ZAKRESIE OLIGOFRENOPEDAGOGIKI
mgr OLGA SEPEŁOWSKA
NR ALBUMU…….
TRUDNOŚCI WYCHOWAWCZE DZIECKA
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ
STUDIUM PRZYPADKU
SPIS TREŚCI
SPIS TREŚCI 3
WSTĘP 4
ROZDZIAŁ I
TRUDNOŚCI WYCHOWAWCZE U NIEPEŁNOSPRAWNYCH INTELEKTUALNIE – PRZEGLĄD PROBLEMU W LITERATURZE 6
1.1. Istota niepełnosprawności intelektualnej 6
1.2. Przyczyny niepełnosprawności intelektualnej 8
1.3. Rozwój psychospołeczny osób niepełnosprawnych intelektualnie 10
1.4. Istota trudności wychowawczych 14
ROZDZIAŁ II
METODOLOGIA BADAŃ WŁASNYCH 24
2.1. Cel i przedmiot badań 24
2.2. Problemy i hipotezy badawcze 24
2.3. Metody i techniki badawcze 25
2.4. Charakterystyka terenu badań 27
ROZDZIAŁ III
ANALIZA WYNIKÓW BADAŃ WŁASNYCH 28
3.1 Historia Michała przed przybyciem do SOSW 28
3.2. Charakterystyka dziecka po przybyciu 30
3.3. Geneza trudności wychowawczych i plan działania 33
3.4. Wnioski końcowe 35
PODSUMOWANIE 36
BIBLIOGRAFIA 37
ZAŁĄCZNIK 38
W S T Ę P
W praktyce współczesnej szkoły coraz częściej spotykamy się z dziećmi sprawiającymi trudności wychowawcze, które rozpatruje się wieloaspektowo zarówno od strony przyczyn, objawów, jak i możliwości ich przezwyciężania.
Trudności wychowawcze dotyczyć mogą grup, ale przede wszystkim odnoszą się do pojedynczych osób, które nie nadążają za innymi w nauce, źle zachowują się w szkole, są nieposłuszne, leniwe, często złośliwe, nie szanują innych, lekceważą polecenia i nakazy, nie stosują się obowiązujących w społeczeństwie norm.
Każdy człowiek chce przeżyć swoje życie jak najlepiej, chce zasmakować satysfakcji, miłości, radości. Nie jest to jednak takie proste, tym bardziej, jeśli chcemy to osiągnąć w sposób łatwy, bez nadmiernego wysiłku. Tymczasem codzienne życie potwierdza, że nie istnieje tzw. łatwe szczęście.
Ludzie w dzisiejszym świecie czują się często zagubieni i odczuwają brak jakichkolwiek perspektyw życiowych. W związku z tym, naszym dzieciom towarzyszą problemy alienacji, agresji, przemocy rówieśniczej, przedwczesnej aktywności seksualnej, depresji oraz używania substancji psychoaktywnych: nikotyny, alkoholu, narkotyków.
Z takimi problemami spotykamy się na co dzień. Zauważamy je w domu, w szkole, na ulicy. Wydaje się, że są one nieuniknione. Warto jednak zastanawiać się nad nimi i działać, by te trudności w sposób jak najbardziej optymalny pokonywać.
Inspiracją do podjęcia tego tematu była chęć pełniejszego poznania specyfiki trudności wychowawczych w SOSW w Pułtusku. Jej wychowankowie są dziećmi niepełnosprawnymi intelektualnie i z tego względu wymagają szczególnej troski, stosowania specjalnych metod i form pracy nie tylko ze względu na posiadane deficyty rozwojowe, ale również na problemy wychowawcze, które sprawiają.
Praca składa się z trzech rozdziałów:
I Rozdział- zawiera teoretyczne podstawy rozważań na temat: Upośledzania umysłowego oraz ...