Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat – zagadnienie
Opowiadanie – umiejętność redagowania opowiadania.
Cele
KLASA I
Wyjaśnienie, co to jest opowiadanie;
Rozpoznawanie tytułów lektur na podstawie ilustracji i krótkiego fragmentu książki;
Ustalanie bohaterów;
Zwracanie uwagi na chronologię wydarzeń;
Ustne opowiadanie fragmentu lektury;
KLASA II
Powtórzenie, co to jest opowiadanie;
Wyjaśnienie takich pojęć jak wstęp (wprowadzenie do opowiadania), rozwinięcie (opis sytuacji, przedmiotów, bohaterów, wydarzeń – punkt centralny opowiadania), zakończenie (ocena, refleksje);
Przedstawienie – opis bohaterów książki;
Uzupełnienie opowiadania na temat jednej wybranej postaci;
KLASA III
Wprowadzenie zasad pisania dobrego opowiadania:
Początek opowiadania
- Działo się to w . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- Było to wówczas, gdy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- To co chcę wam opowiedzieć wydarzyło mi się, gdy (wówczas) . . . . .
- Nie uwierzycie może, ale to nie był sen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- Gdy zaczynam o tym myśleć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- Nigdy nie zapomnę dnia, o którym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- Długo zastanawiałem się . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Bieg wydarzeń
- Z początku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- W pewnej chwili . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- Później jednak . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- Po chwili okazało się, że . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- W ostatniej chwili (w ostatnim momencie) . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- Pod koniec dnia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- Wówczas, gdy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- Nieco później . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- Zbiegiem okoliczności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Wprowadzenie postaci
- Ujrzałem wówczas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- Koledzy, o których chcę powiedzieć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- Bohaterem wydarzenia był . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- Okazał się nim . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- To nie była zwyczajna postać . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Informacja o przeżyciach i wrażeniach
- Radość, którą przeżyłem, była (towarzyszyć mi będzie) . . . . . . . . . . . .
- Nie pamiętam, czy coś wywarło na mnie takie wrażenie jak . . . . . . . . .
- Trudno mi o tym pisać, ale . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- Nie wiem, czy zdołam pojąć, że to co przeżyłem . . . . . . . . . . . . . . . . .
- Nic w życiu dotąd nie sprawiło mi tyle radości (smutku, bólu) co . . . . .
- Pozostał tylko smutek (żal), że . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- Z tego wydarzenia wyniosłem naukę, że . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Zakończenie
- I tak skończyła się moja przygoda. Dla jednych być może niewiarygodna, innych szokująca, dla mnie najprawdziwsza z prawdziwych.
- I chociaż cała ta historia miała pomyślny koniec, postanowiłem /-am/ jednak już nigdy nie podejmować takiego ryzyka.
- Zakończenie tej historii było raczej banalne i nie sądzę, by warto o nim pisać.
Przedstawienie i opis głównych bohaterów,
Znajomość chronologii wydarzeń,
Napisanie opowiadania opierając się na treści przeczytanej lektury z zastosowaniem wcześniej poznanych zasad (wstęp, rozwinięcie, zakończenie, zasady pisania dobrego opowiadania);
Założenia teoretyczne
Opowiadanie to krótki utwór epicki o prostej akcji, niewielkich rozmiarach, jednowątkowej fabule, pisany prozą. Opowiadanie nie ma tak zwartej budowy jak nowela, o czym decydują postacie drugoplanowe, opisy i refleksje. Od noweli różni się luźną konstrukcją i brakiem obowiązujących w niej rygorów.
Jest to również podstawowa forma wypowiedzi narracyjnej, prezentująca narastanie w czasie toku zdarzeń, opozycyjna wobec opisu. Gatunek ten może zawierać w sobie inne gatunki oraz dialogi.
Opis osiagnięć ucznia
KLASA I
Dziecko potrafi wyjaśnić i rozumie, co to jest opowiadanie;
Dziecko potrafi rozpoznać tytuł lektury na podstawie ...