Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Historia telefonu i jego zastosowania
Konspekt lekcji bibliotecznej dla klasy V szkoły podstawowej
Czas trwania – 45 minut
Cele ogólne:
-zapoznanie uczniów z historią telefonu
-ukazanie praktycznego zastosowania telefonu w naszym codziennym życiu
Cele szczegółowe:
1. Po zajęciach uczeń zdobywa wiedzę na temat:
-historii telefonu i jego twórcy
-zastosowania telefonu w naszym codziennym życiu
2. Uczeń po zajęciach potrafi:
-podać znaczenie terminów: telefon, światłowód, telefon komórkowy, fax
-wyjaśnić w prosty sposób zasadę działania telefonu
3. Uczeń po zajęciach powinien:
-krótko opowiedzieć o najważniejszych faktach z historii rozwoju telekomunikacji
-doskonalić umiejętność wyszukiwania potrzebnych informacji w książce
Metoda:
Słowna- rozmowa kierowana
Praktyczna- praca w grupach
Pokazowa- plansze, różnego rodzaju aparaty telefoniczne
Środki dydaktyczne
1. Plansze
2. Różnego typu aparaty telefoniczne
3. Wydawnictwa encyklopedyczne i popularnonaukowe
Przebieg lekcji:
I. Wpowadzenie
1. Powitanie uczniów
2. Podanie tematu lekcji
3. Ekspozycja planszy- portret Grahama Bella
II. Główna cześć zajęć:
1.Krótka rozmowa nauczyciela z uczniami na temat potrzeby komunikowania się ludzi,
wskazanie telefonu, jako wynalazku, który umożliwia ludziom komunikowanie się
2. Omówienie historii powstania telefonu. Prezentacja multimedialna przedstawiająca:
Portret Bella- wynalazcy telefonu, zdjęcia najstarszych aparatów telefonicznych, ręcznej
centrali telefonicznej, zaprezentowanie uczniom faxu i aparatów telefonicznych z lat
1975-2010
3. Krótkie omówienie faktów z historii rozwoju telekomunikacji.
III. Część końcowa
1. Dzieci odpowiadają na pytania w swoich grupach, korzystając z przygotowanych wcześniej
Wydawnictw (załącznik nr 1)
2. Wybrany uczeń odczytuje głośno odpowiedzi
nauczyciel wysłuchuje odpowiedzi i jeżeli trzeba poprawia i uzupełnia poznany materiał.
3. Ewaluacja lekcji
Instrukcja dla uczniów: Określ swój stopień zadowolenia z dzisiejszej lekcji, zaznaczając
krzyżykiem odpowiednie miejsca.
Bibliografia
1. Encyklopedia odkryć i wynalazków. Warszawa: Wiedza Powszechna, 1979
2. Farndon J: Przyroda, historia, technika: pytania i odpowiedzi. Warszawa: Arkady, 1994
3. Köthe R, Schmenk Andreas, Wäthjen Arno: Multimedia I rzeczywistość wirtualna. Wrocław:
Atlas, 1997
4. Kronika techniki. Warszawa: „Kronika”, 1992
5. Scenariusz zajęć z edukacji czytelniczej i medialnej/ Pod red. Wacława Strykowskiego.
Poznań: Wydaw. Naukowe UAM, 2002
6. Słownik wyrazów obcych. Warszawa: PWN, 1978
7. Wisłowski J: Na drugim końcu drutu. Warszawa: Nasza Księgarnia, 1987
8. Internetowa encyklopedia: www. Wikipedia.wolnaencyklopedia
Karta ewaluacyjna
Czy chętnie wykonywałeś(aś) zadania?
Tak
Nie
Czy lubisz pracę w grupach?
Tak
Nie
Czasami
Na skali oceń swoje zaangażowanie w lekcji.
1 2 3 4 5 6
Załącznik nr 1
Grupa I
1. Podaj pochodzenie słowa telefon i wyjaśnij jego znaczenie
2. Kto był wynalazcą telefonu?
3. Podaj treść pierwszej rozmowy telefonicznej
Grupa II
1. Opisz jeden z pierwszych aparatów telefonicznych ...