Dodaj publikację
Autor
Urszula Jędrzejczyk
Data publikacji
2010-02-15
Średnia ocena
0,00
Pobrań
230

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Komputer stanowi szczególne narzędzie wspierające proces edukacyjny. Jego multimedialny charakter daje możliwość oddziaływania wielozmysłowego, pozwala usprawniać koordynację wzrokowo-ruchową, usprawnia manualnie, uruchamia emocje, które prawidłowo wykorzystywane stają się sprzymierzeńcem nauczyciela w osiąganiu pozytywnych efektów kształcenia. Jego komunikatywność w przekazywaniu informacji jest szczególnie ważna w uczeniu się dzieci z upośledzeniem umysłowym. W związku z tym użycie komputera może być celowe i pomocne w różnego rodzaju sytuacjach kształcenia.
 Pobierz (doc, 132,5 KB)

Podgląd treści

Wykorzystanie komputera w pracy oligofrenopedagoga

 

 
| |

Wykorzystanie komputerów w edukacji specjalnej ciągle jeszcze z trudem toruje sobie drogę. Można wskazać choćby kilka powodów, dla których stosowanie tego środka dydaktycznego jest jeszcze dalekie od powszechności. Najważniejszą przyczyną takiego stanu rzeczy jest z całą pewnością brak wystarczającej ilości sprzętu oraz oprogramowania dostosowanego do potrzeb szkolnictwa specjalnego. Inna wynika ze stanowiska części nauczycieli – oligofrenopedagogów, którzy są obojętni lub co gorsze niechętni poznaniu korzyści, jakie niesie z sobą komputer i umiejętne jego zastosowanie w procesie kształcenia i rewalidacji.

Chciałabym krótko przedstawić problematykę komputerowego wspomagania kształcenia specjalnego oraz zaprezentować kilka konkretnych przykładów wykorzystywania przeze mnie komputera w praktyce zawodowej.

 I. Komputer w pracy oligofrenopedagoga

Do szkoły specjalnej trafiają dzieci upośledzone umysłowo w stopniach lekkim i umiarkowanym. Większość z nich pochodzi z rodzin patologicznych. Są one zaniedbane środowiskowo i maja obniżony iloraz inteligencji. Niektóre z tych dzieci były narażone na stresy związane z niepowodzeniami szkolnymi w szkole masowej lub w przedszkolu. Cechuje je brak pewności siebie, mnóstwo kompleksów, niechęć do podejmowania nowych zadań, awersja do nauki. Niejednokrotnie są też obciążone chorobami utrudniającymi naukę, takimi jak: epilepsja, dziecięce porażenie mózgowe, choroby psychiczne czy wiele innych. Dzieci te wymagają specjalistycznej opieki, intensywnych, częstych, a niekiedy długotrwałych ćwiczeń, prowadzonych przez specjalistów. Potrzebują także tolerancji i pełnej aprobaty ze strony szkoły i rodziny oraz odrębnych metod nauczania w zakresie opanowania techniki czytania i pisania.

Przed nauczycielem szkoły specjalnej stoi więc nie lada wyzwanie — w jaki sposób zorganizować proces nauczania i wychowania, aby uczeń mógł odnieść sukces?

Z perspektywy kilku lat odkąd komputery zaczęły przecierać sobie drogę w edukacji specjalnej można stwierdzić, że zadanie to w pewnym stopniu zostało ułatwione.

 Komputer stanowi szczególne narzędzie wspierające proces edukacyjny. Jego multimedialny charakter daje możliwość oddziaływania wielozmysłowego, pozwala usprawniać koordynację wzrokowo — ruchową, usprawnia manualnie, uruchamia emocje, które prawidłowo wykorzystywane stają się sprzymierzeńcem nauczyciela w osiąganiu pozytywnych efektów kształcenia. Jego komunikatywność w przekazywaniu informacji jest szczególnie ważna w uczeniu się dzieci z upośledzeniem umysłowym. W związku z tym użycie komputera może być celowe i pomocne w różnego rodzaju sytuacjach kształcenia.

1.       Komputer jako źródło informacji.

 Zdarza się tak, że w procesie kształcenia niektóre dane faktograficzne (jak np. daty wydarzeń historycznych, dane demograficzne, informacje biograficzne, stałe fizyczne) nie wymagają zapamiętania przez uczniów, lecz są niezbędne jako przesłanki do interpretowania zdarzeń, tłumaczenia procesów, identyfikacji relacji przyczynowo — skutkowych, formułowaniu uogólnień. W takich przypadkach komputer może stać się narzędziem nieocenionym.

2.       Komputer jako środek upoglądowiający. Poglądowość w kształceniu przyjęła rangę ...