Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Rola komputera w zajęciach rewalidacji indywidualnej
W przeciągu dosłownie kilku ostatnich lat repertuar dostępnych edukacji specjalnej środków kształcenia został wzbogacony przez komputer, który stanowi całkowicie nową jakość w grupie pomocy dydaktycznych. Ze względu na nowość tego medium w edukacji specjalnej komputer stanowi w znacznej mierze jedynie potencjalną możliwość efektywnego wykorzystania go jako pomocy dydaktycznej, a to ze względu na skąpość lub wręcz brak wzorców oraz opracowań naukowych dotyczących metodyki wykorzystania komputera we wspomaganiu procesów edukacyjnych. Wiele osób uważa, iż praca z komputerem wiąże się ze szczególnymi wymogami jeśli chodzi o poziom sprawności intelektualnej, i z tego powodu jest ona zasadniczo niedostępna dla osób upośledzonych umysłowo. Jednak po kilkuletnich doświadczeniach w pracy z upośledzonymi umysłowo przy komputerach można stwierdzić, że osoby te szybko opanowują zasady obsługi prezentowanych im programów komputerowych.
W procesie edukacji osób upośledzonych umysłowo bardzo trudnym do przezwyciężenia jest fakt, iż mają one niechęć do uczenia się, a uruchomienie ich aktywności szkolnej wymaga od nauczyciela wielu specyficznych zabiegów motywacyjnych. Natomiast komputer poprzez swoją atrakcyjność techniczną sam wywołuje zainteresowanie i pozytywną motywację do pracy, podtrzymując aktywność własną ucznia.
Komputer może stanowić szczególnie wartościowe narzędzie edukacyjne w następujących zakresach działań kształceniowych szkolnictwa specjalnego:
1. w przygotowaniu przez nauczyciela lekcji lub jednostki metodycznej realizowanej następnie bez użycia komputera
2. w realizacji wyznaczonych programem kształcenia zajęć dydaktycznych (lekcje, ośrodki pracy) wspomaganych komputerowo
3. w diagnozowaniu i kontrolowaniu postępów rozwojowych ucznia
4. w realizacji zajęć reedukacyjnych i korekcyjno-wyrównawczych
5. w utrwalaniu przyswojonej wiedzy i ćwiczeniu nabytych umiejętności i sprawności
6. wzbogacając formy pozalekcyjnej pracy młodzieży
Bezpośrednie zastosowanie komputera w realizacji zajęć dydaktycznych może pełnić co najmniej dwojaką funkcję:
• Sprzyjanie aktywizowaniu uczniów, wywoływanie u nich pozytywnej motywacji do nauki poprzez uatrakcyjnienie procesu dydaktycznego
• Wzbogacanie procesu kształcenia o nowe, trudno dostępne w kształceniu tradycyjnym środki ilustracji poznawanych obiektów i procesów, np. poprzez możliwość pokazania ich dynamiki (łączenie, rozkładanie, obracanie, proces rozwoju), eksponowanie istotnych elementów obiektu, ich powiększanie, kontrastowanie kolorem, a także przekształcanie przez ucznia eksponowanych struktur bądź tworzenie struktur własnych
Wyróżnia się cztery podstawowe drogi ukierunkowujące pracę rewalidacyjną:
1. Działania kompensacyjne – polegające na udostępnieniu poddawanej rewalidacji osobie takich warunków, które pozwolą zaburzone funkcje zastąpić czymś, co posiada dla niej porównywalne znaczenie.
2. Działania korekcyjne – zmierzają do naprawy zaburzonej funkcji organicznej bądź psychicznej.
3. Działania usprawniające – mają za zadanie usprawnić zaburzone funkcje (w tym przypadku intelektualne).
4. Wzbudzanie dynamizmu rewalidacyjnego – dynamizowanie wysiłku jednostki nastawionego na usprawnianie zaburzonej funkcji.
W każdej z wymienionych dróg można zastosować wspomaganie komputerowe ...