Dodaj publikację
Autor
Joanna Markowska
Data publikacji
2010-02-22
Średnia ocena
0,00
Pobrań
62

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Referat na temat: Trudności szkolne - przeciwdziałanie i pokonywanie", w którym wskazano formy pomocy udzielane dzieciom z trudnościami.
 Pobierz (doc, 36,5 KB)

Podgląd treści

Joanna Markowska

Nauczyciel przyrody
Szkoła Podstawowa w Jonniku

REFERAT
TRUDNOŚCI SZKOLNE –PRZECIWDZIAŁANIE I POKONYWANIE

Trudności dydaktyczne polegają na rozbieżności pomiędzy poziomem opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności a wymaganiami programowymi.

Trudności wychowawcze to rozbieżność między zachowaniami dziecka a oczekiwaniami społecznymi zgodnymi z uniwersalnym systemem wartości, normami moralnymi oraz wzorcami zachowań dla danego wieku rozwojowego.

Przyczyny trudności tkwią w :
• Możliwościach psychofizycznych dziecka,
• Jego środowisku rodzinnym,
• Jego środowisku szkolnym.

Trudności szkolne mogą ujawniać się jako;
• Brak osiągnięć w nauce,
• Osiągnięcia nieadekwatne do możliwości,
• Zaburzenia relacji społecznych,
• Zaburzenia aktywności,
• Zaburzenia emocjonalne.

Podstawę wszystkich działań terapeutycznych stanowi diagnoza. Ważne jest aby, wtedy zwracać uwagę na mocne strony dziecka, które stanowią podstawę działań wspomagających jego rozwój.

Główne formy pomocy udzielane dzieciom z trudnościami szkolnymi w poradniach to;
• Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne organizowane dla dzieci mającymi trudności w uczeniu się , pisaniu i czytaniu(dysleksja, dysortografia, dyskalkulia),
• Terapia logopedyczna, prowadzona dla dzieci z nieprawidłowym rozwojem mowy;
• Zajęcia socjoterapeutyczne- spotkania grupowe dla dzieci z zaburzonym zachowaniem;
• Zajęcia z dziećmi zdolnymi;
Specyficzne trudności w uczeniu się;
Wśród uczniów mających trudności szkolne coraz liczniejszą grupę stanowią dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania, określone mianem dyslektycznych.
Specyficzne trudności w opanowaniu poprawnej pisowni nazwano dysortografią, zaś w opanowaniu odpowiedniego poziomu graficznego pisma –dysgrafią, a liczenia – dyskalkulią. Trudności dziecka dyslektycznego występują mimo normy intelektualnej, posiadanej wiedzy i umiejętności oraz motywacji do nauki.
Zaburzenia rozwoju psychomotorycznego dziecka dotyczą funkcji biorących udział w procesie czytania i pisania, min.
• Koncentracji uwagi,
• Spostrzegania i pamięci wzrokowej,
• Odbioru, utrwalania dźwięków mowy i operowania nimi,
• Sprawności i koordynacji ruchów,
• Integracji wymienionych funkcji.

Dysleksji towarzyszą często zaburzenia emocjonalne, będące skutkiem długotrwałych niepowodzeń szkolnych.

Pomoc uczniom wybitnie zdolnym
Uczniowie wybitnie zdolni mają moc poznawczą, a ich zainteresowania są głębsze niż u osób przeciętnych. Uczniowie ci mogą być postrzegani przez kolegów jako zarozumiali, egocentrycy, często koledzy ich nie lubią.
Uczniowie tacy wykazują dużą niezależność i nadmierny krytycyzm wobec otoczenia. Mają rozbudowane oczekiwania i szybko się rozczarowują. Często wchodzą w konflikt z rówieśnikami, postrzegani są jako indywidualiści, filozofowie. Są nadpobudliwi, mogą mieć trudności w koncentracji uwagi, posługują się niezrozumiałymi dla otoczenia gestami, językiem, minami.
Pomoc psychologiczna tym dzieciom polega na;
1. diagnozowaniu środowiska ucznia;
2. wspieraniu rozwoju ucznia, szczególnie wyboru szkoły;
3. udzielaniu pomocy nauczycielom pracującym z takimi dziećmi;
Profilaktyka i pomoc uczniom zagrożonym uzależnieniem i innymi problemami;
W związku z narastającymi w szkołach problemami dotyczącymi palenia papierosów, picia alkoholu i przyjmowania środków odurzających, konieczna jest pomoc osobom uzależnionym. Niekorzystne ...