Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program profilaktyczno - wychowawczy
promujący zdrowy styl życia
"Żyję zdrowo"
Czym jest profilaktyka?
Według G. Edwardsa, byłego nauczyciela i doradcy do spraw profilaktyki w rządzie amerykańskim, która najtrafniej ujmuje sens działań profilaktycznych "Profilaktyka to działania stwarzające człowiekowi okazję aktywnego gromadzenia różnych doświadczeń, które powodują wzrost jego zdolności do radzenia sobie w trudnych sytuacjach życiowych".
W myśl tej definicji do profilaktyki zaliczyć trzeba zajęcia uczące dzieci różnych umiejętności społecznych, spotkania, podczas których rośnie wiara w siebie oraz sytuacje, w których młodzi ludzie mogą lepiej zrozumieć świat swoich bliskich, mogą zapoznać się z wartościami, jakimi należy się w życiu kierować.
Nowoczesny model zajęć profilaktycznych nastawiony jest na rozwijanie umiejętności psychologicznych oraz społecznych i opiera się na założeniu, że nie sam narkotyk czy alkohol jest groźny, lecz pewne "braki" tkwiące w człowieku.
Jak stwierdził Wojciech Eichelberger "brak" to taki hak, na który czepiają się różne uzależnienia - brak miłości, stabilnej samooceny, brak wiary w siebie, brak umiejętności rozwiązywania problemów, brak poczucia bezpieczeństwa.
W czasie zajęć profilaktycznych powinno się więc uzupełniać te braki, poruszać tematy związane z rozwojem młodego człowieka, ze świadomością własnych potrzeb i uczuć, z problemami w grupie rówieśniczej, z presją. Skuteczna profilaktyka nie jest jednorazowym przedsięwzięciem i każdy, kto tak myśli musi być przygotowany na późniejsze rozczarowanie.
Cel priorytetowy: wyposażenie uczniów w takie umiejętności i wiedzę, by byli oni świadomi troski o swoje i innych zdrowie.
Cele programu:
- Uświadomienie uczniom wieloaspektowości zdrowia,
- Stosowanie zachowań asertywnych w grupie rówieśniczej i rodzinie,
- Promowanie zdrowego stylu życia,
- Wzmacnianie poczucia własnej wartości,
- Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów i konfliktów,
- Dostarczenie informacji o alkoholu i nikotynie oraz o zagrożeniach dotyczących ich zażywania,
- Wskazywanie możliwości unikania tych zagrożeń i sposobów radzenia sobie z nimi,
- Pokazywanie perspektyw zdrowego życia i drogi do satysfakcji osobistych bez zażywania alkoholu,
- Kierowanie uwagi młodzieży na to co zdrowe i pożyteczne, na to co daje radość, przyjemność i poczucie zadowolenia,
- Rozbudzanie zainteresowania dziecka własnym zdrowiem i rozwojem psychofizycznym.
Treści:
• Podstawowe zagrożenia dla człowieka;
• Zachowania sprzyjające i zagrażające zdrowiu - podejmowanie odpowiedzialnych wyborów;
• Dawanie i przyjmowanie wsparcia, asertywność;
• Sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych;
• Ideał zdrowego życia;
• Techniki odmawiania.
Przewidywane osiągnięcia uczniów:
Uczeń:
- wie co to jest zdrowie,
- ocenia swój wpływ na zdrowie,
- zna zasady prawidłowego żywienia,
- jest świadom, że zarówno niedożywienie jak i przejadanie się prowadzi do chorób,
- potrafi wskazywać pozytywne i atrakcyjne cele w życiu,
- zauważa pułapki i przeszkody na drodze do dobrego życia,
- odróżnia naturalne i sztuczne drogi do uzyskania dobrego samopoczucia,
- zna wpływ alkoholu ...