Dodaj publikację
Autor
Joanna Markowska
Data publikacji
2010-02-22
Średnia ocena
5,00
Pobrań
94

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Referat szkoleniowy na temat: "Praca z uczniem uzdolnionym", wskazano metody pracy.
 Pobierz (doc, 56,5 KB)

Podgląd treści


REFERAT SZKOLENIOWY

NA TEMAT: PRACA Z UCZNIEM UZDOLNIONYM.

Najnowsze badania pedagogiczne i psychologiczne dowodzą, że każdy uczeń jest zdolny. Nie należy jednak mylić ucznia zdolnego z uczniem geniuszem. Uczeń zdolny może przez rozwijanie swoich predyspozycji dojść do takiego stanu posiadanych umiejętności i wypracowanej wiedzy, iż stanie się jednostka wybitną.
Punktem wyjścia dla pedagogów jest powierzony naszej opiece uczeń, który przekraczając próg szkoły wyposażony jest w pewien bagaż życiowy mający zasadniczy wpływ na dalszy jego rozwój.
Bardzo ważne są tu czynniki wpływające na dziecko, które pomagają nam przewidzieć jego zachowanie:

1. wyposażenie genetyczne,
2. temperament dziecka,
3. historia życia dziecka,
4. atmosfera panująca w rodzinie,
5. wpływ rówieśników i subkultury, w której żyje dziecko.

Wymienione czynniki wspomagają zachowania ucznia: pozytywne lub negatywne, kształtują sposób patrzenia i reagowania na rzeczywistość.

Preferencje sensoryczne pomagają przewidzieć zachowanie ludzi.
Istnieją następujące typy ludzi:
- wzrokowcy,
- słuchowcy,
- czuciowcy- kinestetycy.

Wzrokowcy:
- lubią demonstracje lub pokazy,
- lubią wykresy i tabele,
- lubią opisy,
-pamiętają twarze i imiona,
- lubią robić notatki,
-lubią patrzeć, rysować,
- preferują sztuki wizualne.

Słuchowcy:
- lubią dialogi i rozmowy,
- powtarzają głośno to co napisali,
- rozmawiają ze sobą,
- lubią słuchać,
- lubią wykłady,
- lubią długie wypowiedzi własne,
- lubią muzykę,
- wolą mówić o działaniach niż je oglądać,
- dobrze pamiętają twarze,
- lubią czytać głośno, lub półgłosem.

Czuciowcy- kinestetycy:
Uczą się przez wykonywanie czynności i bezpośrednie zaangażowanie,
- lubią emocje, ruch,
- nie lubią czytać,
- pamiętają co sami wykonali,
- muszą się poruszać, wiercić, coś trzymać,
- tupią, gestykulują,
- nie lubią słuchać.

Podobne preferencje dotyczą nauczyciela:

Nauczyciel wzrokowiec(wizualny):
- mówi szybko,
- przekazuje dużo informacji wizualnie,
- ważna jest u niego forma przekazu,
- ocenia na podstawie wyglądu,
- dotrzymuje planu czasowego.

Nauczyciel słuchowiec(audytywny):
- mówi rytmicznie,
- lubi dyskusje i omawianie,
- często informacje przekazuje czytając,
- parafrazuje wypowiedzi uczniów,
- ocenia płynność wypowiedzi,
- często zbacza z tematu.

Nauczyciel czuciowiec(kinestetyczny):
- mówi powoli,
- preferuje modele, prace praktyczne,
- przekazując informacje lubi projekty, dużo ruchu,
- ważna dla niego jest idea,
- ocenia działania i aktywność,
- chętnie prace na zajęciach dzieli na zespoły.

W relacji uczeń-nauczyciel idealna sytuacja byłaby wtedy, gdy obydwie strony prezentowałyby te same preferencje(nauczyciel wzrokowiec- uczeń wzrokowiec).Badania naukowe i doświadczenie pedagogiczne dowodzą, że taka sytuacja jest wręcz niemożliwa. Prezentujemy różne preferencje sensoryczne, a pracując z uczniami mamy do czynienia z różnymi preferencjami z ich strony.
W tej sytuacji cała sztuka oddziaływań pedagogicznych polega na tym, aby w swoich działaniach uwzględnić preferencje sensoryczne każdego ucznia-wzrokowca, słuchowca i czuciowca. Chcąc uzyskać efekty swoich oddziaływań pedagogicznych, wzrokowiec musi zobaczyć, słuchowiec usłyszeć, a uczuciowiec czuć to, co ...