Dodaj publikację
Autor
anezka
Data publikacji
2010-02-22
Średnia ocena
4,00
Pobrań
80

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Innowacja ta skierowana jest do uczniów wykazujących zainteresowania humanistyczne. Zależy nam na tym aby uczniowie pogłębili swoją wiedzę na temat kultury, literatury i historii. Dzięki pracy z różnymi tekstami kultury uczniowie będą mogli rozwijać zainteresowania humanistyczne. Naszym marzeniem jest stworzenie prężnie działającego zespołu, który stanie się żywym przykładem pana Cogito - czyli obserwatora świata i ludzi, komentującym i oceniającym rzeczywistość oraz poszukującym w niej miejsca dla siebie. Pragniemy połączyć wiedzę teoretyczną z praktyką, by uczeń stał się w pełni świadomym odbiorcą dziedzictwa kulturowego, by nie tylko przyjmował, ale również odkrywał, dedukował, wyjaśniał. Chcemy poprowadzić zajęcia ciekawe i niekonwencjonalne, na których uczeń będzie poznawał i pogłębiał swoją wiedzę aby wykorzystać ją w przyszłości.
 Pobierz (doc, 77,0 KB)

Podgląd treści

„COGITO ERGO SUM”

PROGRAM EDUKACJI HUMANISTYCZNEJ

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

czas trwania innowacji: 01.09.2009 r. – 15.06.2010 r.

Autorzy:

Monika Grudzień
Monika Juda - Cerek
Agnieszka Miłek

Cele ogólne innowacji:

1. Poszerzenie możliwości wszechstronnego rozwoju intelektualnego uczniów: rozwijanie zainteresowań czytelniczych, literackich i historycznych. Udoskonalenie umiejętności korzystania z zasobów dziedzictwa kulturowego (ogólnie pojętego), uświadomienie atrakcyjności różnorodnych form medialnych, przygotowanie do odpowiedzialnego uczestnictwa w kulturze;
2. Rozwijanie humanistycznych zdolności i talentów uczniów: poprzez rozwijanie uzdolnień literackich, artystycznych oraz historycznych;
3. Korelowanie wiedzy z różnych przedmiotów;
4. Rozwijanie zainteresowań uczniów;
5. Rozwijanie zdolności poznawczych i kształcących;
6. Nabywanie przez uczniów umiejętności świadomego odbioru wytworów kultury;
7. Uczenie kultury referowania i dyskusji;
8. Uczenie wytrwałości i dociekliwości;
9. Rozwijanie umiejętności pracy w grupie, odpowiedzialności za siebie i innych;
10. Wzbudzanie szacunku do ludzi nauki i ich osiągnięć.

Metody:
Aby osiągnąć odpowiedni poziom zaangażowania uczniów w trakcie realizowania innowacji stosowane będą metody aktywizujące.

Spodziewane efekty:
W wyniku wprowadzenia innowacji uczniowie:
• mają bardziej sprecyzowane zainteresowania czytelnicze literackie i historyczne
• są lepiej przygotowani do świadomego uczestnictwa w kulturze
• mają kolejną, oferowaną przez szkołę możliwość rozwoju swoich zainteresowań i uzdolnień
• posiadają szacunek dla dziedzictwa kulturowego
• sprawnie łączą wiedzę z różnych przedmiotów
Wzrost liczby uczniów rozwijających swoje zainteresowania i talenty humanistyczne poprzez czynne uczestnictwo w zaproponowanych formach aktywności

Czas realizowania innowacji:

01.09.2009 r. – 15.06.2010 r.

Sposoby ewaluacji:
Opracowany program jest dokumentem otwartym i podlegać będzie systematycznej ewaluacji. Charakter programu wymaga oceniania aktywności uczniów oraz umiejętności nabywanych w trakcie wykonywanych zadań. Diagnozowaniu i sprawdzaniu tych wiadomości i umiejętności będą służyły różnorodne narzędzia: ankiety, obserwacja ucznia w działaniu, rozmowy indywidualne, karty pracy, prace konkursowe, prezentacje na forum klasy.
Na podstawie tego autorzy innowacji porównają sytuację sprzed
i po wprowadzeniu innowacji. Napiszą sprawozdanie z realizacji innowacji oraz podzielą się z innymi nauczycielami refleksją na temat realizacji poszczególnych zadań.

SPOSÓB REALIZACJI INNOWACJI

|Działania |Termin |
|Wystawa z okazji wybuchu II Wojny Światowej. |IX |
| | |
|Wystawa okolicznościowa z okazji 60 rocznicy wybuchu II Wojny Światowej. Prezentacja multimedialna. Projekcja | |
|filmu i dyskusja. | |
|Nawiązanie współpracy ze Stowarzyszeniem na Rzecz Rozwoju Miasta i Gminy Słomniki. |IX |
|„Pod skrzydłami Michała Anioła” - konkurs plastyczno – literacko |X |
| | |
|Część plastyczna konkursu, to stworzenie techniką kolażu postaci św. Michała Archanioła widzianej oczami | |
|współczesnej młodzieży. W części literackiej uczniowie będą tworzyli własne propozycje legendy, o tym jak to się | |
|stało, że na godle herbowym miasta Słomniki znalazł się św. Michał Archanioł. | |
|„Historia pisma” – lekcje biblioteczne w kl. I |wg harmonogramu pracy ...