Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
„COGITO ERGO SUM”
PROGRAM EDUKACJI HUMANISTYCZNEJ
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
czas trwania innowacji: 01.09.2009 r. – 15.06.2010 r.
Autorzy:
Monika Grudzień
Monika Juda - Cerek
Agnieszka Miłek
Cele ogólne innowacji:
1. Poszerzenie możliwości wszechstronnego rozwoju intelektualnego uczniów: rozwijanie zainteresowań czytelniczych, literackich i historycznych. Udoskonalenie umiejętności korzystania z zasobów dziedzictwa kulturowego (ogólnie pojętego), uświadomienie atrakcyjności różnorodnych form medialnych, przygotowanie do odpowiedzialnego uczestnictwa w kulturze;
2. Rozwijanie humanistycznych zdolności i talentów uczniów: poprzez rozwijanie uzdolnień literackich, artystycznych oraz historycznych;
3. Korelowanie wiedzy z różnych przedmiotów;
4. Rozwijanie zainteresowań uczniów;
5. Rozwijanie zdolności poznawczych i kształcących;
6. Nabywanie przez uczniów umiejętności świadomego odbioru wytworów kultury;
7. Uczenie kultury referowania i dyskusji;
8. Uczenie wytrwałości i dociekliwości;
9. Rozwijanie umiejętności pracy w grupie, odpowiedzialności za siebie i innych;
10. Wzbudzanie szacunku do ludzi nauki i ich osiągnięć.
Metody:
Aby osiągnąć odpowiedni poziom zaangażowania uczniów w trakcie realizowania innowacji stosowane będą metody aktywizujące.
Spodziewane efekty:
W wyniku wprowadzenia innowacji uczniowie:
• mają bardziej sprecyzowane zainteresowania czytelnicze literackie i historyczne
• są lepiej przygotowani do świadomego uczestnictwa w kulturze
• mają kolejną, oferowaną przez szkołę możliwość rozwoju swoich zainteresowań i uzdolnień
• posiadają szacunek dla dziedzictwa kulturowego
• sprawnie łączą wiedzę z różnych przedmiotów
Wzrost liczby uczniów rozwijających swoje zainteresowania i talenty humanistyczne poprzez czynne uczestnictwo w zaproponowanych formach aktywności
Czas realizowania innowacji:
01.09.2009 r. – 15.06.2010 r.
Sposoby ewaluacji:
Opracowany program jest dokumentem otwartym i podlegać będzie systematycznej ewaluacji. Charakter programu wymaga oceniania aktywności uczniów oraz umiejętności nabywanych w trakcie wykonywanych zadań. Diagnozowaniu i sprawdzaniu tych wiadomości i umiejętności będą służyły różnorodne narzędzia: ankiety, obserwacja ucznia w działaniu, rozmowy indywidualne, karty pracy, prace konkursowe, prezentacje na forum klasy.
Na podstawie tego autorzy innowacji porównają sytuację sprzed
i po wprowadzeniu innowacji. Napiszą sprawozdanie z realizacji innowacji oraz podzielą się z innymi nauczycielami refleksją na temat realizacji poszczególnych zadań.
SPOSÓB REALIZACJI INNOWACJI
|Działania |Termin |
|Wystawa z okazji wybuchu II Wojny Światowej. |IX |
| | |
|Wystawa okolicznościowa z okazji 60 rocznicy wybuchu II Wojny Światowej. Prezentacja multimedialna. Projekcja | |
|filmu i dyskusja. | |
|Nawiązanie współpracy ze Stowarzyszeniem na Rzecz Rozwoju Miasta i Gminy Słomniki. |IX |
|„Pod skrzydłami Michała Anioła” - konkurs plastyczno – literacko |X |
| | |
|Część plastyczna konkursu, to stworzenie techniką kolażu postaci św. Michała Archanioła widzianej oczami | |
|współczesnej młodzieży. W części literackiej uczniowie będą tworzyli własne propozycje legendy, o tym jak to się | |
|stało, że na godle herbowym miasta Słomniki znalazł się św. Michał Archanioł. | |
|„Historia pisma” – lekcje biblioteczne w kl. I |wg harmonogramu pracy ...