Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO
Termin przeprowadzenia lekcji: 06 stycznia 2010 r.
Prowadzący:
Temat lekcji: Z frazeologią za pan brat
Cele: Uczeń:
• poznaje definicję frazeologizmów,
• wyjaśnia znaczenie związków frazeologicznych,
• stosuje swą wiedzę w praktycznych ćwiczeniach z zakresu frazeologii,
• wykorzystuje wiedzę w grach i zabawach dydaktycznych, w tworzeniu ról, inscenizacji,
• skutecznie komunikuje się w różnych sytuacjach,
• efektywnie współdziała w zespole,
• rozwiązuje problemy w twórczy sposób (burza pomysłów),
• poznaje frazeologizmy utworzone od narządów zmysłów,
Metody:
• samodzielnego dochodzenia do wiedzy: problemowa, giełda pomysłów, gry dydaktyczne, inscenizacje.
Strategie:
• problemowa.
Formy pracy:
• indywidualna,
• zbiorowa
• grupowa
Środki dydaktyczne:
• multimedialny słownik PWN,
• prezentacja Power Point
• Krzyżówka, quiz w Hot Potatoes
• „Słowa na czasie. Podręcznik do kształcenia językowego z ćwiczeniami”
WPROWADZENIE
I Nauczyciel uświadamia uczniom cele lekcji, zaznajamia z planem zajęć oraz zapisuje temat na tablicy.
II Wykonanie ćwiczeń 1., 2.,4. z podręcznika „Słowa na czasie. Podręcznik do kształcenia językowego z ćwiczeniami” s. 75 (zał. 1)
Ćwiczenie 1. Rozwiązanie rebusów i utworzenie związków wyrazowych
Ćwiczenie 2. Połączenie przymiotników z rzeczownikami i utworzenie poprawnych związków wyrazowych. Wykorzystanie multimedialnego słownika PWN.
Ćwiczenie 4. Zastąpienie rysunków związkami frazeologicznymi. Omówienie znaczenia związków.
ROZWINIĘCIE
I Zrealizowane ćwiczenia wprowadzające mają pomóc uczniom sformułować definicję związku frazeologicznego. Uczniowie zastanawiają się również, czy można zmieniać wyrazy w związkach.
Nauczyciel wykorzystuje prezentację Power Point (zał. 2)
Na podstawie ćwiczeń uczniowie formułują wniosek
Związek frazeologiczny (frazeologizm) – to taki związek wyrazów, którego znaczenie jest inne,
niż to wynika ze znaczeń poszczególnych wyrazów tego związku.
Wśród frazeologizmów wyróżniamy związki: łączliwe (Dopuszczalna jest zmiana słów na inne o podobnym znaczeniu np. odnieść sukces, zwycięstwo (ale nie: porażkę) i stałe (Wyrazów nie można zmieniać ani modyfikować, np. wpaść z deszczu pod rynnę)
II Kolejne ćwiczenia maja za zadanie utrwalenie wiedzy poprzez rozwijanie fantazji i wrażliwości językowej. Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Proponowane zadania ułatwią utrwalenie wiadomości na temat związków frazeologicznych oraz pozwolą uczniom zweryfikować poziom ich wiedzy. Elementy zabawy i rywalizacji pomogą rozbudzić w uczniach zainteresowanie nauką o języku.
Runda I
Grupy rozwiązują quiz i krzyżówkę. Ćwiczenia przygotowane są w programie Hot Potatoes.(zał.3,4). Za poprawne rozwiązanie zadania grupy otrzymują punkty.
Rudna II
Do następnego zadania nauczyciel wybiera członka grupy, który ma za zadanie przedstawić za pomocą pantomimy wylosowany związek frazeologiczny. Za odgadnięcie hasła drużyna otrzymuje punkty.
W gorącej wodzie kąpany
Mieć węża w kieszeni
Chwycić byka za rogi
Siedzieć jak mysz pod miotłą
Zrywać boki ze śmiechu
Mieć dwie lewe ręce
Wziąć nogi za pas
Myśleć o niebieskich ...