Dodaj publikację
Autor
Edyta Matusiak
Data publikacji
2010-02-22
Średnia ocena
0,00
Pobrań
205

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Umiejętność cichego czytania ze zrozumieniem rozwijać należy u dziecka już od najmłodszych lat. Od niej zależy bowiem w dużej mierze sukces dziecka w nauce. Umiejętność ta wpływa na prawidłowy rozwój wielu procesów poznawczych, dlatego należy ją nieustannie ćwiczyć.
 Pobierz (doc, 36,5 KB)

Podgląd treści


KONKURS SPRAWDZAJĄCY UMIEJĘTNOŚĆ CICHEGO CZYTANIA ZE ZROZUMIENIEM- klasa II

„ Pszczoły i kwiaty”

Nadeszła wiosna. W sadach zakwitły już drzewa owocowe: grusze, śliwy, jabłonie, wiśnie. Na jabłoniach jest coraz więcej białoróżowych kwiatów. Pszczoły chętnie wsuwają głowy do wnętrza tych kwiatów i wysysają stamtąd kropelki słodkiego nektaru, z którego powstanie miód. Na owady gospodarujące w kwiatach sypie się z pręcików żółty pyłek. Pszczoły wyglądają jak psotni młynarze, którzy wpadli w żółtą mąkę. Całe są obsypane pyłkiem. U trzmiela i pszczoły ostatnia para odnóży tworzy specjalny koszyczek, służący do przenoszenia pyłku. Lepki i wyposażony w specjalne zaczepy pyłek osadza się na włoskach pokrywających ciała tych owadów. Gdy wydostaną się z jednych kwiatków, już spieszą na inne. Głowy oblepione pyłkiem z jednego kwiatka wsuwają w białe korony innych kwiatków. Potrącają przy tym słupki i pręciki. Teraz z kolei słupki są całe oblepione pyłkiem. Gdy pyłek pokryje słupki, z zalążków na ich dnie zaczną rozwijać się owoce. Pszczoła to jedyny gatunek, który dzięki zapasom nektaru zgromadzonym w postaci miodu- potrafi przeżyć zimę. W ogrodzie warzywnym posadzono marchew, pietruszkę, ogórki, pomidory, buraki i kapustę. Z zebranych owoców i warzyw będzie można zrobić przetwory na zimę. Jesienią, kiedy na drzewie dojrzewają jabłka, nikt już nie pamięta, że to małe pszczółki przyczyniły się do ich powstania.

Przeczytaj uważnie tekst i zaznacz właściwą odpowiedź.

1.Wypisz wszystkie drzewa owocowe wymienione w tekście:

.....................................................................................................................

2. Jaki kolor mają kwiaty jabłoni:

a) bladoszary b)bladożółty c) bladoróżowy

3. Jakie owady chętnie odwiedzają kwiaty jabłoni:

a) chrabąszcze b) pszczoły, trzmiele c) bąki

4. Co owady wysysają z kwiatów:

a) nektar b) wodę c) pyłek

5. Co obsypuje się na owady:

a) pyłek b) mąka c)kurz

6. Gdzie musi trafić pyłek z kwiatka:

a) na pręciku b) na słupku c) na kielichu

7. Co powstaje z zapylonego słupka:

a) owad b) płatek korony c) owoc

8. Zaznacz porę roku opisaną w tekście:

a) lato b) zima c) wiosna

9. Wymień warzywa nie wymienione w tekście:

............................................................................................................................

10. Pszczoła gromadzi pyłek na odnóżach w specjalnym:

a) koszyczku b) kamyczku c) kłaczku

11. Miejsce, w którym znajduje się pyłek to:

a) słupek b) pręciki c)działki kielicha

12. Wymień części kwiatu:

....................................................................................................................

13. Jakie przetwory na zimę można zrobić z warzyw i owoców-wymień kilka:

.......................................................................................................................

14. Wypisz z tekstu 3 rzeczowniki, 3 czasowniki, 3 przymiotniki:

......................................................................................................................

DZIĘKUJĘ ZA UDZIAŁ !!!

oprac. E. Matusiak