Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
pchła, 2010-07-16, ocena:
Bardzo czytelny, dobrze napisany program.
PROGRAM EDUKACYJNY
dla dzieci w wieku przedszkolnym
„ Bezpieczny Przedszkolak”
Opracowanie:
Anna Sadowska
ŚWIDNIK 2009
TYTUŁ PROGRAMU:
Bezpieczny Przedszkolak
PRZEDMIOT:
koło zainteresowań
TYP PLACÓWKI :
przedszkole
CZAS REALIZACJI: ,
wrzesień 2009 - czerwiec 2010
zajęcia 2 razy w tygodniu po 30 min
AUTORKIA PROGRAMU:
Anna Sadowska
nauczycielka wychowania przedszkolnego
ADRESACI PROGRAMU:
Dzieci 5-6 letnie Przedszkola nr 7 w Świdniku
Bezpieczny przedszkolak
Wstęp
Każdy z nas obserwował bawiące się dzieci. Mogło to być w parku, na plaży, w lesie, na łące. Dobry obserwator, na pewno, zauważy duże zaangażowanie dzieci, ich ruchliwość i wybiórcze zainteresowanie otoczeniem. Czynności zabawowe, które dzieci wykonują, absorbują całkowicie ich uwagę i myślenie, tak dalece, że często nie reagują na polecenia swych rodziców czy opiekunów. Dzieci w tym wieku są żywe, impulsywne zwłaszcza wtedy, gdy są zaangażowane. Cechuje je chęć poznania świata, ciekawość i skłonność do naśladowania, łatwość czerpania wiedzy z otoczenia.
Współczesne czasy niosą ze sobą wiele zagrożeń i niebezpieczeństw. Szczególnie narażone na nie są dzieci w wieku przedszkolnym. Nie potrafią one jeszcze przewidywać skutków podejmowanych działań, z racji niewielkiego doświadczenia życiowego. Podczas zajęć silnie koncentrują się na działaniu „ tu i teraz” oraz słabo kontrolują emocje. Nie potrafią lub bardzo słabo radzą sobie w różnego typu problemach życiowych.
Zadaniem przedszkola, jako jednej z pierwszych instytucji, z którą styka się dziecko, jest zapewnienie mu najważniejszej z potrzeb – potrzeby bezpieczeństwa. Dzieci powinny czuć się bezpiecznie w grupie, z rówieśnikami, w szatni i na podwórku przedszkolnym. Powinny też darzyć zaufaniem pracowników przedszkola. Nie mniej ważne jest nauczenie dzieci, by one same mogły zadbać o swoje bezpieczeństwo i zdrowie .
Przedszkole ma duży wpływ na kształtowanie osobowości dziecka, dlatego też należy jak najwcześniej rozpocząć systematyczne działania zmierzające do uświadomienia dzieciom grożących im niebezpieczeństw. Dzieci powinny nauczyć się oceniać okoliczności i rozpoznawać sytuacje niebezpieczne, powinny znać zagrożenia na nie czyhające. Powinny wiedzieć, przede wszystkim, w jaki sposób ich unikać, a gdy zaistnieją, jak sobie poradzić.
Rolą nauczyciela jest takie pokierowanie rozwojem dziecka, aby w pełni wykorzystując jego naturalną ciekawość poznawania świata, wyposażyć je w wiedzę dotyczącą ochrony swojego zdrowia i życia. By to osiągnąć, trzeba w sposób systematyczny i zaplanowany organizować zajęcia dotyczące bezpieczeństwa i zdrowia. Celem takich zajęć powinno być wykształcenie u dziecka umiejętności i nawyków unikania zagrożeń, umiejętności przyswojenia sobie określonych normy pozytywnych zachowań.
Założenia programu
Myślą przewodnią tego programu jest takie zorganizowanie sytuacji, zajęć i zadań, aby dzieci poprzez aktywny udział mogły poznać sposoby radzenia sobie w sytuacjach zagrożenia, a także ludzi, którzy im ...