Dodaj publikację
Autor
Beata Staśkiewicz
Data publikacji
2010-02-22
Średnia ocena
0,00
Pobrań
167

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Rola i zadania świetlicy szkolnej w zakresie dydaktyki, wychowania i opieki.
 Pobierz (doc, 65,5 KB)

Komentarze

ggajewsk, 2010-02-25

Czy na podstawie tak starej literatury można określić zagadnienia tak szerokie i współczesne zapowiedziane w tytule??? Dobrze, że o świetlicy ktoś kolejny zaczyna się troszczyć :-)

Podgląd treści


Rola i zadania świetlicy szkolnej w zakresie dydaktyki, wychowania i opieki
Świetlica szkolna nie jest samodzielną jednostką organizacyjną, ale częścią składową szkoły. Jej funkcjonowanie i organizacja jest ściśle związana z działaniem szkoły. Praca świetlicy prowadzona jest w oparciu o plan pracy opiekuńczej, wychowawczej i dydaktycznej, który pozostaje w korelacji z Planem Pracy Szkoły.
Dziecko rozpoczynając naukę w szkole wkracza w zupełnie nowe, obce mu środowisko, w którym nie tylko musi odnaleźć swoje miejsce, ale również nauczyć się spełniać oczekiwania tego środowiska. W tym właśnie trudnym momencie dostosowywania się dziecka do roli ucznia i uczestnika nowej grupy rówieśniczej, świetlica proponuje cały zestaw zajęć w czasie których dzieci poznają cechy swego wyglądu zewnętrznego, własne umiejętności, mocne i słabe strony, zainteresowania, swoje stany uczuciowe. Zajęcia te mają wpływ na kształtowanie osobowości ucznia, umiejętności rozpoznawania własnych potrzeb, a tym samym utrzymywania dobrych relacji z otoczeniem. Dziecko ma również dostrzec swoją indywidualność, poczuć odrębność i niepowtarzalność własnej osoby
W klasie nie każde dziecko potrafi odnieść sukces, nie każde może być chwalone przez nauczyciela za osiągnięcia w nauce, co wpływa niekorzystne na pozytywną ocenę własnego wizerunku. W świetlicy uczeń ma szansę zdobyć uznanie w grupie rówieśniczej ze względu na cechy swej osobowości- koleżeńskość, pomysłowość, umiejętność zorganizowania zabawy. Zajęcia proponowane w świetlicy służą kształtowaniu umiejętności obcowania dziecka z innymi ludźmi, oraz pomagają zrozumieć reguły współżycia w grupie. Ważnym działaniem jest uświadomienie dziecku, że wiele może od grupy otrzymać (doświadczenia, sympatię, akceptację), ale również samo może wiele dawać innym (zrozumienie, oparcie, życzliwość, pomoc w różnych sytuacjach).
„Głównym zadaniem świetlicy jest organizacja czasu wolnego uczniów pozostających na terenie szkoły po zakończonych zajęciach lekcyjnych. Zajęcia świetlicowe są ważnym łącznikiem między działaniami rodziny i szkoły w wychowaniu dziecka łączą one obowiązki rodziców z kontynuacją działań wychowawczo-opiekuńczych szkoły. Prowadzenie przez świetlicę zorganizowanych zajęć ma na celu nauczenie uczniów umiejętnego zagospodarowania czasu wolnego. Chroni ich przed nudą i daje możliwość wykorzystania go zgodnie z własnymi zainteresowaniami i potrzebami. Zajęcia świetlicowe mają za zadanie wspierać wielokierunkowo rozwój psychiczny i emocjonalny dzieci”.[1]
Realizacja celów i zadań w znacznym stopniu uzależniona jest od pozytywnego stosunku dzieci do świetlicy – gdzie spędzają część dnia – i od atrakcyjności organizowanej tam działalności. Tylko wtedy wychowankowie (za cenę udostępnianych im motywujących, atrakcyjnych i angażujących przeżyć) stają się skłonni do podporządkowania się koniecznym w zorganizowanej grupie zasadom współżycia i współdziałania. Łatwiej też poddają się wpływom wychowawców-organizatorów pożądanych przeżyć.
Świetlica stanowi ważne ogniwo w systemie współczesnego wychowania i opieki nad dzieckiem. Jako ...