Dodaj publikację
Autor
Joanna Obuchowska
Data publikacji
2010-03-01
Średnia ocena
0,00
Pobrań
40

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Rola programów multimedialnych w nauce języka niemieckiego.
 Pobierz (doc, 43,5 KB)

Podgląd treści


Rola programów multimedialnych w nauce języka niemieckiego

Programy multimedialne to programy, które integrują w sobie tekst, grafikę, efekty dźwiękowe oraz animacje. Aby dany program działał w należyty sposób, komputer musi być wyposażony w napęd CD-Rom lub DVD, kartę dźwiękową i mikrofon.
W Słowniku pedagogicznym czytamy, że system multimedialny to:
„swoisty układ audiowizualnych środków dydaktycznych – umożliwiających w połączeniu z układem tradycyjnych środków – optymalizację procesu uczenia się określonych treści oraz uzyskiwanie wyższych efektów. (...)”[1]
Pojawiające się coraz to nowsze komputery zachęcają do używania ich nie tylko w celu rozrywki (w szczególności w odniesieniu do dzieci i młodzieży), ale także do nauki. Programy multimedialne wpływają korzystnie na proces dydaktyczny, czyniąc go bardziej interesującym.
W dydaktyce języków obcych programy multimedialne stanowią ogromną pomoc nauczycielowi, dlatego, że w większości zawarte są w nich, np. autentyczne dialogi, z którymi uczniowie nie mają do czynienia w życiu codziennym oraz są źródłem szybkiej informacji zwrotnej dla nauczyciela.
Trzeba pamiętać, że uczeń niewiele zapamiętuje z wykładu. Największą ilość wiadomości jest w stanie sobie przyswoić podczas działania. Fakt ten został udowodniony w tzw. piramidzie przyswajania wiedzy.[2] Dzięki programom multimedialnym każda lekcja języka obcego może być bardziej

interesująca i zachęcająca ucznia do poświecenia większej ilości czasu na naukę.
Głównymi cechami programów multimedialnych są:
✓ Zastosowanie elementów wizualnych w formie elektronicznej, co umożliwia przede wszystkim integrację różnych elementów i dostęp do nich.
✓ Zastosowanie różnorodnej grafiki umożliwia konstrukcję wirtualnych przedmiotów i zdarzeń.
✓ Równoczesna dostępność elementów wizualnych i słuchowych.
✓ Ułatwienie uczniom samodzielnego, odkrywczego, aktywnego i zorientowanego na działanie uczenia się.
✓ Dzięki programom multimedialnym uczniowie znajdują się
w centrum odbywającej się lekcji.
✓ Można je łatwo włączać w przebieg lekcji i łączyć z tradycyjnymi środkami przekazu wiedzy.
✓ Programy multimedialne nie zastępują nauczyciela, ale staja się bardzo często partnerem do ćwiczeń.
✓ Są zwykle przewidziane dla jednego ucznia siedzącego przed komputerem[3]

Jednak podczas wyboru programów multimedialnych, które zostaną zastosowane podczas lekcji nauczyciel powinien zastosować kryteria takie jak:

✓ poprawność merytoryczna prezentowanych treści – ogromny wpływ na nią ma zgodność z podstawą programową danego etapu edukacyjnego, zgodność z treściami nauczania,
✓ możliwość zróżnicowania poziomu wykonywanych zadań,
✓ komunikatywność – polecenia, informacje powinny być zrozumiałe dla ucznia, a programy dla uczniów w I etapie edukacyjnym powinny zawierać dużą ilość ciekawej grafiki, która będzie wskazywała na poprawność wykonania poszczególnych zadań,
✓ dostosowanie treści do wieku użytkownika,
✓ interaktywność i obsługa za pomocą myszki lub/i klawiatury,
✓ motywacja ucznia do dalszego działania, pobudzanie jego wyobraźni, kreatywności i wiedzy, ale także swego rodzaju komunikacja poprzez jasne instrukcje, podsumowania,
✓ budowa ...