Dodaj publikację
Autor
Joanna Obuchowska
Data publikacji
2010-03-01
Średnia ocena
0,00
Pobrań
176

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Coraz częściej spotykamy się z uczniami o obniżonych wymaganiach edukacyjnych czy posiadającymi inne dysfunkcje. Materiał ten prezentuje propozycje oceniania takich uczniów, by zapobiec ich niepowiedzeniom edukacyjnym.
 Pobierz (doc, 29,0 KB)

Podgląd treści


Kryteria oceniania uczniów z różnymi dysfunkcjami w klasach I-III (dysleksja, dysortografia, programowe obniżenie wymagań)

Przedmiot: język niemiecki

Zasady prowadzenia zajęć:
A) dyslektycy i dysortograficy:

- wydłużanie czasu na przeczytanie tekstu, wykonanie ćwiczeń
- udzielanie pomocy, zachęcanie i naprowadzanie
- łagodne ocenianie błędów popełnianych w pracach pisemnych,
- udzielanie pomocy i wsparcia w trakcie wykonywania ćwiczeń projektów oraz przy odpytywaniu ustnym,
- udzielanie licznych pochwał za drobne osiągnięcia w celu motywacji do dalszej pracy,
- dopuszczenie możliwości pracy ze słownikiem,
- uwzględnienie tempa pracy i pisania, wydłużenie czasu pracy
- mobilizowanie ucznia do wykonywania zadań poprzez stosowanie różnorodnych form ćwiczeń,
- otoczenie ucznia troską i opieką
- stawianie zadań dostosowanych do jego możliwości, ograniczenie ilości pytań i zadań na sprawdzianie, preferowanie odpytywania ustnego małymi partiami,
- unikanie głośnego czytania na forum klasy (dyslektycy)
- prawo wyboru sprawdzenia wiadomości z poprzedniej lekcji – forma pisemna lub ustna.

B) inteligencja niższa niż przeciętna
- kierowanie poleceń w sposób jasny i zrozumiały, w razie potrzeby powtarzanie i podawanie przykładów,
- uwzględnienie tempa pracy i pisania, wydłużenie czasu pracy
- udzielanie pomocy, zachęcanie i naprowadzanie
- stwarzanie okazji do przeżycia sukcesu
- motywowanie poprzez pochwały
- zachęcanie do czytania
- wzbogacanie słownictwa
- stawianie zadań dostosowanych do jego możliwości, ograniczenie ilości pytań i zadań na sprawdzianie, preferowanie odpytywania ustnego małymi partiami,
- przechodzenie od zadań łatwiejszych do trudniejszych,

Techniki nauczania:
- wykonywanie ćwiczeń polegających na uzupełnianiu luk w zdaniach, tekście lub dialogu,
- wykonywanie ćwiczeń na zasadzie wyboru,
- praca w grupach z uczniami zdolnymi,
- wykonywanie ćwiczeń o mniejszym stopniu trudności,
- tworzenie dialogów, bazując na porozrzucanych zdaniach,
- w celu ułatwienia zrozumienia tekstu słuchanego otrzymanie obrazków do każdego fragmentu tekstu,
- rozwiązywanie krzyżówek,
- porządkowanie rozsypanki zdaniowej
- wzbogacanie słownictwa, wyjaśnianie niezrozumiałych wyrazów
- wykonanie projektu i opisanie go pojedynczymi wyrazami,
- stosowanie prostych struktur gramatycznych, (w razie potrzeby przy pomocy tablic gramatycznych )
- dopasowywanie obrazków do zdań
- budowanie prostych zdań tworzących wypowiedź,
- systematyczne przechodzenie od ćwiczeń łatwiejszych do trudniejszych

Kryteria oceniania:
- przy ocenie pomijam te kategorie, których wynik może być obniżony z powodu dysleksji ucznia,
- duże znaczenie mają dla mnie wypowiedzi ustne niż pisemne,
- w przypadku uczniów z trudnościami w czytaniu odczytuję polecenia dotyczące kolejnych zadań ( dodatkowo tłumacząc, jeśli jest taka potrzeba)
- prace pisemne ucznia oceniam głównie pod względem merytorycznym, biorę pod uwagę zawartą w nich wiedzę ucznia,
- zeszyt dziecka z trudnościami w pisaniu sprawdzam częściej niż w przypadku innych dzieci, w ocenie za zeszyt uwzględniam wysiłek ucznia,
- u ucznia z dysortografią nie zwracam uwagi na błędy ortograficzne, ważne jest, by uczeń podał prawidłowe brzmienie wyrazu.