Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat: Kamień spadł mi z serca, czyli porozmawiajmy o uczuciach
Cele: Uczeń:
- opowiada o wydarzeniu budzącym żywe emocje
- nazywa stany emocjonalne
- łączy frazeologizmy nazywające uczucia z ich objaśnieniami
- tworzy związki frazeologiczne dobierając do rzeczowników określenia z ramki
- korzystając ze słowników z pomocą nauczyciela objaśnia znaczenie wylosowanego frazeologizmu
- tworzy plakat ilustrujący znaczenie frazeologizmu
- przygotowuje i prezentuje krótkie opowiadanie z frazeologizmami poznanymi na lekcji
Metody: rozmowa ukierunkowana, ćwiczenia redakcyjne, plakat, praca ze słownikiem
Formy: zbiorowa, grupowa, indywidualna
Pomoce: kartki z bloku, kolorowe kartki, arkusze szarego papieru, klej, flamastry, słownik frazeologiczny
Przebieg zajęć:
1. Uczniowie opowiadają o emocjonującym wydarzeniu.
Propozycje tematów:
a) nocą idziesz sam przez las
b) w noc wigilijną oczekujesz przybycia św. Mikołaja
2. Uczniowie rozmawiają na temat wysłuchanych opowiadań
- nazywają uczucia
- zastanawiają się, czy łatwo opisać stany emocjonalne
- co sprawia największy kłopot osobie opowiadającej o uczuciach
3. Z pomocą nauczyciela uczniowie łączą strzałką frazeologizm z objaśnieniem
siedzieć jak na szpilkach
mieć czegoś po dziurki w nosie
zrobić się czerwonym jak burak
coś komuś leży na sercu
gruchać jak dwa gołąbki
zadzierać nosa
gardzić innymi
martwić się czymś
kochać się
być niespokojnym
zawstydzić się lub rozgniewać
być zniecierpliwionym
4. Uczniowie do rzeczowników dobierają określenia z ramki
.................................. strach
...................................miłość
...................................rozpacz
...................................przyjaźń
| |
|dozgonna, paniczny, bezdenna, bezgraniczna |
5. Uczniowie losują kartki z frazeologizmami:
a) mieć duszę na ramieniu
b) kamień spadł komuś z serca
c) włosy komuś stanęły dęba
d) strzyc uszami
6. Uczniowie, którzy wylosowali ten sam frazeologizm, zajmują miejsca przy jednym stoliku – tworzą grupę.
7. Uczniowie w grupach tworzą plakat:
- przy pomocy słownika pod kontrolą nauczyciela wyjaśniają znaczenie wylosowanego frazeologizmu
- na kartce z bloku zapisują związek wyrazowy oraz jego znaczenie
- na kolorowej kartce (sami dobierają kolor – powinien być nacechowany emocjonalnie) rysują ikonę („buźkę”) symbolizującą stan emocjonalny
- przyklejają kartki na arkuszu szarego papieru
7. Prezentacja i omówienia plakatów
8. Konkurs krasomówczy
- uczniowie wybierają jeden z tematów z ćw. 1
- redagują tekst z użyciem frazeologizmów wyjaśnionych na lekcji
- prezentacja tekstów
- wybór najciekawszego opowiadania (np. oklaskami)