Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Maciej Herwart
Lekcja wychowania fizycznego z wykorzystaniem ćwiczeń wschodnich systemów relaksacyjno - koncentrujących i Kinezjologii Edukacyjnej.
Przykładowa lekcja wychowania fizycznego realizowana w ramach 5 - 6 godzinnego cyklu poświęconego sportom Wschodu z nastawieniem na zdrowotne aspekty ćwiczeń oraz wartości kulturowe i filozoficzne ujęte w ramy kompetencji szczegółowych.
Kompetencje szczegółowe:
1. Uczeń potrafi wskazać walory zdrowotne wykonywania wschodnich ćwiczeń relaksacyjno - koncentrujących.
2. Uczeń zna i potrafi zastosować gesty wyrażające szacunek względem drugiej osoby używane w wschodnich systemach relaksacyjno – koncentrujących.
3. Uczeń rozumie podstawowe zasady filozofii Wschodu, wie dlaczego należy szanować środowisko naturalne.
4. Uczeń potrafi samodzielnie wykonać kilka ćwiczeń relaksacyjno - koncentrujących z dowolnego systemu wschodniego oraz wykorzystuje ćwiczenia Kinezjologii Edukacyjnej w trakcie nauki własnej.
Zadania lekcji:
1. Uczeń potrafi wykonać pięć ćwiczeń tybetańskich.
2. Uczeń zna podstawowe zasady prawidłowego oddychania i rozumie jakie ma ono znaczenie dla życia i zdrowia człowieka.
3. Uczeń potrafi nazwać i wskazać na rysunku narządy oddechowe.
Klasa: V
Liczba uczniów: 24
Miejsce: sala gimnastyczna (korytarz, klasa szkolna)
Tok lekcji
Nazwa zabawy, gry i ćwiczenia
Ilość powtórzeń i czas trwania
Rozwiązania organizacyjno – metodyczne i treści nauczania i wychowania
cz. I.
Czynności organizacyjno – porządkowe
Zabawa ożywiająca
cz. II a
Ćw. na przekroczenie linii środka
Ćw. wydłużające
Ćw. na przekroczenie linii środka
Ćw. na przekroczenie linii środka
Ćw. oddechowe
cz. II b
Asany jogi
cz. III.
Zabawa orientacyjno – porządkowa
Czynności organizacyjno - porządkowe
Zbiórka
Powitanie
Podanie zadań
„Pociąg”
Ćwiczenia z Kinezjologii Edukacyjnej
- Słoń
- Pompowanie pięty
Leniwe ósemki
Ruchy naprzemienne
Ćwiczenia gimnastyki chińskiej dao – in
Nieśmiertelny kłaniający się, wschodzącemu słońcu.
Wolno obracająca się ziemia.
- Pranayama
Ćwiczenia tybetańskie
Rytuał 1.
Rytuał 2.
Rytuał 3.
Rytuał 4.
Rytuał 5.
- Drzewo
- Ptak
- Kot
- Ryba
- Bocian
Zabawa „Krąg uśmiechu”
Zbiórka
Omówienie nowych ćwiczeń
Pożegnanie
2’
3’
12’
3’
10’
10’
5’
O O O O O O O O O O
Dzieci tworzą pociąg i jadą wykonując ruch po ósemce
W czasie jazdy mogą naśladować wszystkie odgłosy jakie wydaje pociąg.
(patrz: s. 26 - 27)
Forma zabawowo - naśladowcza
Funkcje wykonywanych ćwiczeń:
- rozluźnia mięśnie szyi i oczu, aktywizuje zmysł równowagi, koordynuje przepływ informacji między prawą i lewą stroną mózgu i ciała.
- rozluźnia ruchowo, zwiększa motywację i gotowość ruchu. Zwalnia napięcie w obszarze podudzia, przywraca prawidłowy ruch kręgosłupa, poprawia koncentrację.
- koordynuje działanie obu półkul mózgowych, poprawia płynność czytania.
- wzmaga aktywność organizmu, aktywizuje prawą i lewą półkulę, usprawnia koordynację ciała w zajęciach sportowych.
( patrz: s. 20 – 21)
ćwiczenia bardo dobrze wpływają na pracę mięśni, ścięgien, kości i równocześnie pobudzają funkcjonowanie narządów ...