Dodaj publikację
Autor
Maciej Herwart
Data publikacji
2010-03-01
Średnia ocena
5,00
Pobrań
125

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Konspekt lekcji. Lekcja wychowania fizycznego z wykorzystaniem wschodnich systemów relaksacyjno-koncentrujących i Kinezjologii Edukacyjnej.
 Pobierz (docx, 22,7 KB)

Podgląd treści

Maciej Herwart

Lekcja wychowania fizycznego z wykorzystaniem ćwiczeń wschodnich systemów relaksacyjno - koncentrujących i Kinezjologii Edukacyjnej.

Przykładowa lekcja wychowania fizycznego realizowana w ramach 5 - 6 godzinnego cyklu poświęconego sportom Wschodu z nastawieniem na zdrowotne aspekty ćwiczeń oraz wartości kulturowe i filozoficzne ujęte w ramy kompetencji szczegółowych.

Kompetencje szczegółowe:

1. Uczeń potrafi wskazać walory zdrowotne wykonywania wschodnich ćwiczeń relaksacyjno - koncentrujących.

2. Uczeń zna i potrafi zastosować gesty wyrażające szacunek względem drugiej osoby używane w wschodnich systemach relaksacyjno – koncentrujących.

3. Uczeń rozumie podstawowe zasady filozofii Wschodu, wie dlaczego należy szanować środowisko naturalne.

4. Uczeń potrafi samodzielnie wykonać kilka ćwiczeń relaksacyjno - koncentrujących z dowolnego systemu wschodniego oraz wykorzystuje ćwiczenia Kinezjologii Edukacyjnej w trakcie nauki własnej.

Zadania lekcji:

1. Uczeń potrafi wykonać pięć ćwiczeń tybetańskich.

2. Uczeń zna podstawowe zasady prawidłowego oddychania i rozumie jakie ma ono znaczenie dla życia i zdrowia człowieka.

3. Uczeń potrafi nazwać i wskazać na rysunku narządy oddechowe.

Klasa: V

Liczba uczniów: 24

Miejsce: sala gimnastyczna (korytarz, klasa szkolna)

Tok lekcji

Nazwa zabawy, gry i ćwiczenia

Ilość powtórzeń i czas trwania

Rozwiązania organizacyjno – metodyczne i treści nauczania i wychowania

cz. I.

Czynności organizacyjno – porządkowe

Zabawa ożywiająca

cz. II a

Ćw. na przekroczenie linii środka

Ćw. wydłużające

Ćw. na przekroczenie linii środka

Ćw. na przekroczenie linii środka

Ćw. oddechowe

cz. II b

Asany jogi

cz. III.

Zabawa orientacyjno – porządkowa

Czynności organizacyjno - porządkowe

Zbiórka

Powitanie

Podanie zadań

„Pociąg”

Ćwiczenia z Kinezjologii Edukacyjnej

- Słoń

- Pompowanie pięty

Leniwe ósemki

Ruchy naprzemienne

Ćwiczenia gimnastyki chińskiej dao – in

Nieśmiertelny kłaniający się, wschodzącemu słońcu.

Wolno obracająca się ziemia.

- Pranayama

Ćwiczenia tybetańskie

Rytuał 1.

Rytuał 2.

Rytuał 3.

Rytuał 4.

Rytuał 5.

- Drzewo

- Ptak

- Kot

- Ryba

- Bocian

Zabawa „Krąg uśmiechu”

Zbiórka

Omówienie nowych ćwiczeń

Pożegnanie

2’

3’

12’

3’

10’

10’

5’

O O O O O O O O O O

Dzieci tworzą pociąg i jadą wykonując ruch po ósemce

W czasie jazdy mogą naśladować wszystkie odgłosy jakie wydaje pociąg.

(patrz: s. 26 - 27)

Forma zabawowo - naśladowcza

Funkcje wykonywanych ćwiczeń:

- rozluźnia mięśnie szyi i oczu, aktywizuje zmysł równowagi, koordynuje przepływ informacji między prawą i lewą stroną mózgu i ciała.

- rozluźnia ruchowo, zwiększa motywację i gotowość ruchu. Zwalnia napięcie w obszarze podudzia, przywraca prawidłowy ruch kręgosłupa, poprawia koncentrację.

- koordynuje działanie obu półkul mózgowych, poprawia płynność czytania.

- wzmaga aktywność organizmu, aktywizuje prawą i lewą półkulę, usprawnia koordynację ciała w zajęciach sportowych.

( patrz: s. 20 – 21)

ćwiczenia bardo dobrze wpływają na pracę mięśni, ścięgien, kości i równocześnie pobudzają funkcjonowanie narządów ...