Dodaj publikację
Autor
Monika Szaruga
Data publikacji
2010-03-09
Średnia ocena
5,00
Pobrań
644

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Podstawą planowania i rozwoju w pracy pedagogicznej jest ewaluacja. Odpowiedzialny nauczyciel musi regularnie ewaluować jakość swojej pracy. Wyciągnięte wnioski pozwalają wyeliminować błędy i poprawić jakość swojej pracy. Niniejszy artykuł przedstawia różnice między ewaluacją wewnętrzną a autoewaluacją. Nakreśla czym jest samoocena, jak można jej dokonać, jakie zagadnienia mogą posłużyć do jej konstrukcji.
 Pobierz (doc, 36,0 KB)

Podgląd treści

Ewaluacja pracy nauczyciela

„Połowa sukcesu
leży w uświadomieniu sobie potrzeby zmiany”

Opracowała: Monika Szaruga

EWALUACJA

Ewaluacja jako systematyczna refleksja nad własną pracą pedagogiczną jest podstawą planowania i rozwoju. Cechą szczególną tej formy jest to, że zasady, na których opiera się proces ewaluacyjny są określone przez samych zainteresowanych. Oni też definiują kryteria sukcesów i standardy. Choć metody i techniki mogą być zapożyczone z badań, to wyniki są podstawą dla wprowadzenia zmian i poprawy konkretnej sytuacji w szkole.
Ewaluacja, to jest refleksja nad tym, co robimy, dlaczego to robimy i jaka jest wartość tego co robimy

Odpowiedzialny nauczyciel musi regularnie ewaluować jakość swojej pracy. Czasem to co sami uważamy za rewelacyjne po praktycznej weryfikacji okazuje się nie raz zupełnie inne dla uczniów. Wyciągnięte wnioski pozwalają wtedy wyeliminować błędy i poprawić jakość pracy nauczyciela i wyniki uczniów.

EWALUACJA WEWNĘTRZNA A AUTOEWALUACJA

Ewaluacja w szkole rozumiana jest jako wydawanie opinii o wartości pracy szkoły poprzez systematyczne, jawne, zbieranie i analizowanie informacji o tej pracy w odniesieniu do znanych kryteriów i wartości.

Proces autoewaluacji nie jest tożsamy z ewaluacją wewnętrzną. Auto ewaluacja zachodzi wówczas, gdy ewaluator ( w tym przypadku nauczyciel) dokonuje ewaluacji własnej pracy, kiedy podmiot i przedmiot ewaluacji jest w jednej osobie. Ewaluacja wewnętrzna prowadzona jest z reguły przez zespół nauczycieli i dotyczy wybranego aspektu pracy.

SAMOOCENA PRACY NAUCZYCIELA

Po co stosujemy samoocenę?
Samooceny dokonujemy aby wyeliminować z własnej dydaktyki nieefektywne metody nauczania, ciągle doskonalić proces kształcenia, podejmować skuteczne działania zapobiegające niepowodzeniom uczniów.

Czym jest samoocena?
Samoocena to celowe i systematyczne zbieranie informacji o przebiegu i wynikach własnej pracy w celu planowania własnego rozwoju.
Jeżeli wynik samooceny odbiega od oczekiwań szkoły, uczniów czy rodziców, należy zastanowić się nad swoją pracą, umiejętnościami i dotychczasową wiedzą. Wymaga to sporządzenia planu własnego rozwoju i podjęcia działań, które będą prowadzić do zmian na lepsze.

Jak dokonać autoewaluacji?
Rozpoczynając projekt samooceny nauczyciel powinien określić, z jakich źródeł może zdobyć informacje o swojej pracy i w jaki sposób je pozyska.
Każdy nauczyciel posiada już doświadczenie w dokonywaniu samooceny, chociażby z rozmowy przed i pohospitacyjnej. Jednak ze względu, że forma ta zachodzi rzadko należy bardziej systematycznie obserwować własne poczynania edukacyjne. Odpowiadać sobie na pytania:
- co będę doskonalił?
- jak to zrobię?
- kiedy zamierzam to wykonać?
Innym sposobem zdobywania informacji może być ankieta skierowana do uczniów.

Do konstrukcji odpowiedniego narzędzia mogą posłużyć przykłady zagadnień:
▪ W planowaniu swojej pracy dydaktycznej uwzględniam zadania szkoły przyjęte do realizacji na dany rok szkolny
▪ Mam opracowany i uzgodniony ...