Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Klasa III gimnazjum
Temat lekcji: Rozwiązywanie prostych zadań problemowych
z wykorzystaniem funkcji logicznej: jeżeli oraz wybranych funkcji statystycznych
1. Cele lekcji
a) Uczniowie określają dane, cele do osiągnięcia, metody rozwiązania
b) Planują obliczenia realizujące określony algorytm; używają formuły warunkowej: jeżeli.
c) Potrafią używać funkcji statystycznych: suma, max, min, średnia
d) Potrafią korzystać z formatowania warunkowego
e) Ilustrują dane w postaci graficznej.
2. Procedury osiągnięcia celów
a) Praca w grupach
b) Projektowanie arkusza koniecznego do rozwiązania zadania.
3. Środki dydaktyczne
a) Komputer z zainstalowanym programem Excel
b) Karty pracy
4. Przewidywane osiągnięcia uczniów (poziom wiadomości i umiejętności).
a) Uczeń projektuje arkusz do określonego zadania
b) Potrafi korzystać z funkcji logicznej: jeżeli oraz z funkcji statystycznych: suma. max, min, średnia
Tok lekcji:
1. Czynności organizacyjne
2. Krótkie przypomnienie wiadomości nt. zastosowań funkcji logicznej: jeżeli oraz funkcji statystycznych: suma, max, min, średnia
3. Wprowadzenie do tematu lekcji: - rozdanie karty z zadaniem do rozwiązania:
Faza realizacyjna:
Praca z grupą, uczniowie pracują w parach. Przykładowo dla pokazania sposobu myślenia wspólnie ustalamy sposób obliczenia premii dla pracowników. Wyniki dyskusji zapisujemy na tablicy. Nauczyciel kontroluje sposób wykonywania prac przez uczniów. W razie potrzeby naprowadza uczniów na sposób rozwiązania.
Zapisanie zadania na dysku w folderze ucznia pod nazwą „funkcja jeżeli”
Faza końcowa
➢ podsumowanie: ocena pracy uczniów przez nauczyciela
➢ podanie zadania domowego (napisz krótką pracę na temat: „Zastosowanie Excela w matematyce”)