Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SPOTKANIE MUZYCZNE DLA DZIECI PRZEDSZKOLNYCH
SCENARIUSZ ZAJĘĆ (05.03.2010r.)
Temat zajęć: „Gry i zabawy z instrumentami”
Organizacja i przygotowanie: Joanna Sławińska‐Kurdziel (nauczyciel PSM I i II st. w Opolu)
Akompaniament, nagranie płyty, przygotowanie gazetki tematycznej: Joanna Sławińska‐Kurdziel
(nauczyciel PSM I i II st. w Opolu)
Prezentacja utworów: uczniowie PSM I i II st. w Opolu
Forma pracy: zajęcia grupowe
Grupa: dzieci 5 i 6‐letnie
Metody: oparta na słowie, działania praktyczne, pokaz
Cele:
‐ rozbudzenie u dzieci świadomości muzycznej
‐ wzbudzenie zainteresowania muzyką poważną
‐ wzbudzenie zainteresowania instrumentami muzycznymi i techniką gry na wybranych instrumentach
‐ „żywy” kontakt z instrumentem oraz zapisem nutowym (klucz wiolinowy, nuty)
‐ zapoznanie dzieci z literaturą muzyki poważnej
‐ uatrakcyjnienie zajęć przedszkolnych
‐ zachęcenie do podjęcia nauki w PSM I st. (promocja szkoły)
Środki dydaktyczne: instrumenty muzyczne (skrzypce, akordeon, gitara, keyboard, wiolonczela, flet
poprzeczny), gazetka tematyczna (zapis nutowy, przykłady instrumentów), plansze ze zdjęciami
instrumentów do prezentacji, płyta CD – nagrania różnych instrumentów, nuty do prezentacji, nagrody‐
kolorowanki o tematyce muzycznej
Literatura:
• zbiory nutowe:
‐ Paul Taffanel Andante Pastoral and Scherzettino
‐ Grażyna Bacewicz Taniec Mazowiecki
‐ Felix Rybicki Gram wszystko (do prezentacji)
‐ Aleksander Szeligowski Album z obrazkami (do prezentacji)
Przebieg zajęć:
1) Przywitanie dzieci, kilka słów o charakterze spotkania.
2) Konkurs – zagadka: nauczyciel prezentuje nagranie a dzieci próbują odgadnąć, brzmienie jakiego
instrumentu usłyszały. Jeśli dziecko zna odpowiedź, zgłasza się i odpowiada, po czym wskazuje dany
instrument wśród rozłożonych instrumentów lub plansz. Nagrodą za prawidłową odpowiedź jest
kolorowanka muzyczna.
Prezentacja gazetki tematycznej oraz przykładów nutowych z literatury dziecięcej
Prezentacje nagrań z brzmieniem instrumentów:
• skrzypce
•
fagot
• perkusja
•
flet poprzeczny
Przerywnik:
‐ występ uczennicy klasy fletu (wyk. Paul Taffanel Andante Pastoral).
‐ zadanie dla dzieci: zwrócenie uwagi czy był to utwór wesoły czy smutny. Nagrodą za prawidłową
odpowiedź jest kolorowanka muzyczna.
Prezentacje nagrań z brzmieniem instrumentów – ciąg dalszy:
• gitara
•
trąbka
• wokal męski
• akordeon
• wiolonczela
Przerywnik:
‐ występ uczennicy klasy wiolonczeli (wyk. Grażyna Bacewicz Taniec Mazowiecki).
‐ pokaz możliwości instrumentu:
1. prezentacja najwyższego i najniższego dźwięku jaki można wydobyć na wiolonczeli.
2. zagranie tego samego fragmentu melodii trzema różnymi sposobami – portato, legato, staccato.
‐ zadanie dla dzieci: próba pokazania ruchem ciała zaprezentowanych przez uczennicę sposobów gry.
Prezentacje nagrań z brzmieniem instrumentów – ciąg dalszy:
• obój
• wokal żeński
•
tuba
•
fortepian
• głosy chóralne
Przerywnik:
‐ występ uczennicy klasy fletu (wyk. Paul Taffanel Scherzettino).
‐ zadanie dla dzieci: zwrócenie uwagi czy był to utwór wesoły czy smutny. Nagrodą za prawidłową
odpowiedź jest kolorowanka muzyczna.
‐ pokaz możliwości instrumentu:
1. prezentacja najwyższego i najniższego dźwięku jaki można wydobyć na flecie ...