Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
IZABELA KASPRZAK
JAK ZDAĆ MATURĘ
PISEMNĄ Z JĘZYKA
ANGIELSKIEGO?
POZIOM PODSTAWOWY
PORADNIK DLA UCZNIA
SPIS TREŚCI
I. UWAGI OGÓLNE ................................................................................................................. 3
II. WYMAGANE FORMY WYPOWIEDZI PISEMNYCH .....................................................4
1. KFU – KRÓTKA FORMA UŻYTKOWA ........................................................................4
1. a ANKIETA.......................................................................................................................4
1.b NOTATKA/WIADOMOŚĆ ............................................................................................4
1.c POCZTÓWKA ..............................................................................................................5
1. d OGŁOSZNIE ...............................................................................................................5
1. e ZAPROSZENIE .............................................................................................................5
2. DFU – DŁUŻSZA FORMA UŻYTKOWA .....................................................................6
2.a LIST NIEOFICJALNY .................................................................................................6
2.b LIST FORMALNY ......................................................................................................7
III. KARTA PRACY UCZNIA ..................................................................................................8
I. UWAGI OGÓLNE
● Punkty dostajesz za przekazanie informacji wypunktowanych w poleceniu.
Informacje powinny być zredagowane poprawnie pod względem gramatycznym
(odpowiedni czas gramatyczny) i ortograficznym (prawidłowa pisownia), np.:
masz napisać, że pieniądze zostawiłeś/aś na stole i piszesz:
Many is on the table. Nie dostaniesz punktów, ponieważ wyraz pieniądze jest źle
napisany. Prawidłowe zdanie brzmi ,, Money is on the table''.
● Nie dostaniesz punktów za informacje dodatkowe.
● Jeden zwrot lub wyrażenie nie może być realizacją kilku podpunktów, więc
bezpieczniej jest umieścić je w oddzielnych zdaniach.
● Realizacja podpunktów nie musi być ich tłumaczeniem, więc nie wpadaj w
panikę, jeśli nie znasz odpowiedników wyrazów znajdujących się w poleceniu.
Możesz to zrobić opisowo, np. nie znasz wyrazu bilet, możesz napisać, że jest to
kawałek papieru/ papier, który kupujemy, kiedy chcemy jechać autobusem, lub
pociągiem, itp.
● Jeśli proszą o wymienienie dwóch cech, rzeczy, potraw, wymień ich więcej, na
wypadek, gdybyś , w którymś z nich popełnił błąd.
● Wypowiedzi pisemne muszą być napisane długopisem w czystopisie.
● Licz słowa, pamiętaj, że formy skrócone, np. ,,I'm” są liczone jako jedno słowo.
● Pamiętaj w języku angielskim nie ma formy grzecznościowej 'you' , 'your'
pisanej wielką literą.
II. WYMAGANE FORMY WYPOWIEDZI PISEMNYCH
1. Część pierwsza - KFU – krótka forma użytkowa.
Na egzaminie pojawi się jedna z następujących form:
a. ANKIETA
● UWAGA czytamy dokładnie polecenie i sprawdzamy, czy mamy wypełnić ankietę -
udzielić odpowiedzi , czy ułożyć pytania do ankiety.
● Zwykle w ankiecie pytają o naszą opinię na jakiś temat; więc jeśli na przykład w poleceniu
mamy napisać jaka jest nasza opinia na temat ilości lekcji języka obcego, stwierdzenie 'I
have 4 classes of English a week.' nie jest realizacją podpunktu i nie otrzymamy punktu, bo
nie ma w tym stwierdzeniu opinii. Prawidłowe stwierdzenie to ' I have four classes of
English every week and that is enough'.
Przykład ankiety:
Na koniec kursu języka angielskiego poproszono was o wypełnienie ankiety na temat tego kursu.Udziel odpowiedzi na
następujące pytania.
● Czy jesteś zadowolony z pracy lektorów?
● Czy liczba godzin była wystarczająca?
● Czy materiały ...