Dodaj publikację
Autor
Izabela Kasprzak
Data publikacji
2010-03-09
Średnia ocena
0,00
Pobrań
133

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Jest to rodzaj krótkiego poradnika dla uczniów przystępujących do matury pisemnej z języka angielskiego na poziomie podstawowym. Poradnik dotyczy części pisemnej matury - KFU i DFU.
 Pobierz (pdf, 120,6 KB)

Podgląd treści

IZABELA KASPRZAK

JAK ZDAĆ MATURĘ
PISEMNĄ Z JĘZYKA

ANGIELSKIEGO?

POZIOM PODSTAWOWY

PORADNIK DLA UCZNIA

SPIS TREŚCI

I. UWAGI OGÓLNE ................................................................................................................. 3

II. WYMAGANE FORMY WYPOWIEDZI PISEMNYCH .....................................................4

1. KFU – KRÓTKA FORMA UŻYTKOWA ........................................................................4
1. a ANKIETA.......................................................................................................................4
1.b NOTATKA/WIADOMOŚĆ ............................................................................................4
1.c POCZTÓWKA ..............................................................................................................5
1. d OGŁOSZNIE ...............................................................................................................5
1. e ZAPROSZENIE .............................................................................................................5
2. DFU – DŁUŻSZA FORMA UŻYTKOWA .....................................................................6
2.a LIST NIEOFICJALNY .................................................................................................6
2.b LIST FORMALNY ......................................................................................................7

III. KARTA PRACY UCZNIA ..................................................................................................8

I. UWAGI OGÓLNE

● Punkty dostajesz za przekazanie informacji wypunktowanych w poleceniu.

Informacje powinny być zredagowane poprawnie pod względem gramatycznym

(odpowiedni czas gramatyczny) i ortograficznym (prawidłowa pisownia), np.:

masz napisać, że pieniądze zostawiłeś/aś na stole i piszesz:

Many is on the table. Nie dostaniesz punktów, ponieważ wyraz pieniądze jest źle

napisany. Prawidłowe zdanie brzmi ,, Money is on the table''.

● Nie dostaniesz punktów za informacje dodatkowe.

● Jeden zwrot lub wyrażenie nie może być realizacją kilku podpunktów, więc

bezpieczniej jest umieścić je w oddzielnych zdaniach.

● Realizacja podpunktów nie musi być ich tłumaczeniem, więc nie wpadaj w

panikę, jeśli nie znasz odpowiedników wyrazów znajdujących się w poleceniu.

Możesz to zrobić opisowo, np. nie znasz wyrazu bilet, możesz napisać, że jest to

kawałek papieru/ papier, który kupujemy, kiedy chcemy jechać autobusem, lub

pociągiem, itp.

● Jeśli proszą o wymienienie dwóch cech, rzeczy, potraw, wymień ich więcej, na

wypadek, gdybyś , w którymś z nich popełnił błąd.

● Wypowiedzi pisemne muszą być napisane długopisem w czystopisie.

● Licz słowa, pamiętaj, że formy skrócone, np. ,,I'm” są liczone jako jedno słowo.

● Pamiętaj w języku angielskim nie ma formy grzecznościowej 'you' , 'your'

pisanej wielką literą.

II. WYMAGANE FORMY WYPOWIEDZI PISEMNYCH

1. Część pierwsza - KFU – krótka forma użytkowa.

Na egzaminie pojawi się jedna z następujących form:

a. ANKIETA

● UWAGA czytamy dokładnie polecenie i sprawdzamy, czy mamy wypełnić ankietę -

udzielić odpowiedzi , czy ułożyć pytania do ankiety.

● Zwykle w ankiecie pytają o naszą opinię na jakiś temat; więc jeśli na przykład w poleceniu

mamy napisać jaka jest nasza opinia na temat ilości lekcji języka obcego, stwierdzenie 'I
have 4 classes of English a week.' nie jest realizacją podpunktu i nie otrzymamy punktu, bo
nie ma w tym stwierdzeniu opinii. Prawidłowe stwierdzenie to ' I have four classes of
English every week and that is enough'.

Przykład ankiety:
Na koniec kursu języka angielskiego poproszono was o wypełnienie ankiety na temat tego kursu.Udziel odpowiedzi na
następujące pytania.

● Czy jesteś zadowolony z pracy lektorów?
● Czy liczba godzin była wystarczająca?
● Czy materiały ...