Dodaj publikację
Autor
Krystyna Fijołek
Data publikacji
2010-03-16
Średnia ocena
0,00
Pobrań
163

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Praca z uczniem z ADHD w szkole podstawowej.
 Pobierz (doc, 48,0 KB)

Komentarze

mikesiatko, 2010-08-20

dość powierzchowna ta analiza...bardzo ogólnikowo

Podgląd treści


Moje spostrzeżenia dot. dziecka z ADHD.

Ustawa o systemie oświaty postawiła przed współczesną szkołą wiele zadań. Jednym z nich jest podjęcie problemu integracji uczniów w ramach funkcjonowania szkół masowych.
W swojej wieloletniej pracy pedagogicznej zdarzało mi się pracować z dziećmi z różnymi problemami wychowawczymi i edukacyjnymi. Praca z takimi uczniami wymagała ode mnie głębokiej wiedzy pedagogicznej z wielu dziedzin życia, ogromnego zaangażowania oraz dużego nakładu pracy.
Uważam, że dziecko może pokonać „przeszkodę”, która przed nim została postawiona, ale tylko przy pomocy osób dorosłych i doświadczonych, które potrafią znaleźć dobre rozwiązanie.
ADHD, czyli zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi, polega na nadmiernej aktywności ruchowej i impulsywności oraz problemach z koncentracją uwagi. Dotychczasowe badania nie określiły jednoznacznej przyczyny ADHD, jednak dane sugerują, że wiodącą rolę odgrywają czynniki biologiczne, w szczególności niedobór dwóch neuroprzekaźników w mózgu: dopaminy i norepinefryny. Istnieją również dowody, że ADHD ma silne podłoże dziedziczne, jednakże prace nad określeniem sekwencji genów odpowiedzialnych za ten obszar są jeszcze mało zaawansowane. Zaburzenie to rozwija się częściej u dzieci w wieku szkolnym, których najbliżsi krewni mają zdiagnozowane ADHD, niż u dzieci, których członkowie rodziny nie cierpią na to zaburzenie. Jednakże ważne są również czynniki środowiskowe. Szereg różnych czynników rodzinnych może przyczynić się do zaostrzenia objawów ADHD.
Uczenie dziecka u którego rozpoznano ADHD wymaga wiedzy, talentu i cierpliwości.
Wobec tych dzieci stosuje się wymagania jak wobec dziecka pełnosprawnego pod kątem doboru treści programowych, gdyż jego możliwości umysłowe wyrażone ilorazem inteligencji są w normie lub powyżej niej. Jednocześnie wobec tego samego dziecka stosuje się wymagania jak wobec dziecka niepełnosprawnego pod kątem doboru metod wychowawczych.
Problem dotyczy ucznia pierwszej klasy szkoły podstawowej, u którego rozpoznano Zespół hyperkinetyczny (ADHD).
U chłopca widoczne są zaburzenia koncentracji uwagi, a w szczególności:
- dziecko nie jest wstanie skoncentrować się na szczegółach podczas zajęć szkolnych, pracy w czasie wykonywania innych czynności, popełnia błędy wynikające z niedbałości
- często wydaje się nie słuchać tego, co się do niego mówi
- często nie stosuje się do podawanych kolejno instrukcji i ma kłopoty z dokończeniem zadań szkolnych i wypełnianiem codziennych obowiązków
- często ma trudności ze zorganizowaniem sobie pracy lub innych zajęć
- nie lubi, ociąga się lub unika rozpoczęcia zadań wymagających dłuższego wysiłku intelektualnego – jak nauka szkolna lub odrabianie zadań domowych
- często gubi rzeczy niezbędne do pracy lub innych zajęć
- łatwo rozprasza się pod wpływem zewnętrznych bodźców
- często zapomina o różnych codziennych sprawach
Nadruchliwość dziecka objawia się tym, że:
- ma często nerwowe ruchy rąk lub stóp, nie ...