Dodaj publikację
Autor
Magdalena Hryniewicz
Data publikacji
2010-03-16
Średnia ocena
0,00
Pobrań
38

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Artykuł opisuje negatywny wpływ niewłaściwego korzystania z mass mediów przez dziecko. Ukazuje, że nadmierne korzystanie z komputera, Internetu czy telewizji oraz brak kontroli ze strony rodziców może przynieść dziecku więcej szkody niż pożytku.
 Pobierz (docx, 19,4 KB)

Podgląd treści

Oddziaływanie mass mediów na rozwój dziecka

Telewizja, Internet, radio… bez środków masowego przekazu nie możemy dzisiaj żyć. W codziennym życiu odgrywają coraz większą rolę a nawet całkowicie zdominowały świadomość społeczną. Są składnikiem naszego życia i niemalże codzienną potrzebą, również najgłębszym i najbardziej sugestywnym środkiem informacji i rozrywki (J. Gajda, 1988, s. 79). Wpływają na kształtowanie postaw, zachowanie a ich wpływ wychowawczy wciąż rośnie. Najbardziej narażone na wpływ telewizji są dzieci i młodzież. Do najmłodszych lat atakowane są natłokiem wrażeń telewizyjnych. Rodzice zabiegani, pochłonięci pracą czy własnymi problemami sami sadzają dzieci przed telewizor czy komputer i to właśnie mass media przejmują funkcję wychowania.

Telewizja stała się obecnie „nauczycielem” dziecka, czasem nawet jedynym nauczycielem. Oprócz tego, że kształtuje postawy, zainteresowania, ma olbrzymi wpływ wychowawczy na dziecko to przekazuje wiedzę o otaczającym świecie, dostarcza rozrywki i zabawy (J. Izdebska, 1996).

Dzieci zaczynają oglądać telewizję już od 2 roku życia. Dziennie spędzają od 2 do 3 godzin przy TV, w weekendy nawet do 10 godzin. Wraz z wiekiem czas ten ulega znacznemu wzrostowi (P. Kossowski, 2000). Nancy Larrick podaje wyniki badań, z których wynika, że dziecko w wieku przedszkolnym spędza przed telewizorem 54 godziny tygodniowo, czyli jakieś dwie trzecie całego swojego czasu po odliczeniu godzin przeznaczonych na sen (za L. F. Ilg, L. Bates Ames, S. M. Baker, 1994, s. 217). Z badań tzw. oglądalności prowadzonych przez Ośrodek Badania Opinii Publicznej TV wynika, że polskie dziecko w wieku szkolnym ogląda programy telewizyjne przez 4 godziny dziennie, a w dzień świąteczny przez 6-7 godzin. Istnieje przekonanie, że uzależnić można się od narkotyków, alkoholu czy leków. Tymczasem dzisiaj istnieje zjawisko uzależnienia od telewizji, Internetu, komputera, często bagatelizowane przez rodziców.

Mass media zawładnęły cały czas wolny dzieci. Aktywne, twórcze formy spędzania czasu wolnego odeszły w niepamięć. Niestety takie bezczynne siedzenie godzinami przed telewizorem czy grami komputerowymi powoduje trudności w nauczaniu. Dzieci coraz mniej czytają, co powoduje brak zrozumienia czytanego tekstu czy nieumiejętność czytania płynnego, coraz częstsze błędy ortograficzne. J. Izdebska pisze, że nadmierne korzystanie z telewizji powoduje niewłaściwą organizację życia w rodzinie, nieodpowiednią atmosferę, a także brak zainteresowania dzieckiem, tym co robi oraz kontroli i opieki w czasie wolnym ( J. Izdebska, 1991, s.37). A. Przecławska (1976) podaje, że rodzina w zasadzie nie sprawuje większej kontroli nad tym co oglądają dzieci czy młodzież. Ewentualnie wyznacza czas na oglądanie telewizji, nieważne z jakim skutkiem. Natomiast nie ma wpływu na dobór oglądanych treści.

Wpływ telewizji jest ogromny. Dziecko oglądając ...