Dodaj publikację
Autor
Bogusława Wołek
Data publikacji
2010-03-16
Średnia ocena
0,00
Pobrań
233

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program autorski: „Mały Ratowniczek” Skierowany jest do realizacji w grupie uczniów klas I-III objętych opieką świetlicy szkolnej oraz uczniów klasy II Szkoły Podstawowej.
 Pobierz (doc, 31,0 KB)

Podgląd treści


Program autorski: „Mały Ratowniczek”
Skierowany jest do realizacji w grupie uczniów klas I-III objętych opieką świetlicy szkolnej oraz uczniów klasy II c Szkoły Podstawowej

Wstęp:
Jednym z najważniejszych zadań edukacji wczesnoszkolnej jest przygotowanie dzieci do podejmowania skutecznych i pożądanych zachowań w przypadku zagrożenia lub niebezpieczeństwa. Dzieci w zasadzie rzadko uczestniczą w zdarzeniach niebezpiecznych, ponieważ odruchowo są odsuwane i chronione. Mają więc mało okazji do obserwacji, wyciągania wniosków i uczenia się, jak postępować w tak szczególnych sytuacjach jak: pożary, wypadki i inne niebezpieczne zdarzenia.
Szkoła i rodzice są zatem zobowiązani, aby przewidzieć, jak postąpi dziecko w takiej sytuacji, jak się zachowa oraz nauczyć go i przygotować w razie konieczności do ochrony własnego i cudzego zdrowia i życia. Obserwuje się, że uczniowie klas I-III nie wiedzą jak zachować się w sytuacji zagrożenia, reagują panicznym lękiem lub odrętwieniem. Dlatego od nas nauczycieli zależy, czy oswoimy uczniów z trudnymi sytuacjami, które przecież wciąż się zdarzają. Każdy z nas powinien posiadać podstawową wiedzę z dziedziny ratownictwa. Pamiętajmy, że służby ratownicze docierają na miejsce zdarzenia po kilku, czasem po kilkunastu minutach od zgłoszenia. Tak ważny więc staje się czas poprzedzający przyjazd ratowników i nasze reakcje na zagrożenia.
Zadania przewidziane programem planuje się realizować cyklicznie przez okres trzech lat, począwszy od II półrocza roku szkolnego 2007/2008. Z każdym rokiem szkolnym przewiduje się włączenie do realizacji zadań programowych nowej grupy wiekowej uczniów.

Ogólne hasła programu:

1. Jak zostać małym ratownikiem?
2. Zdarzyło się nieszczęście.
3. Apteczka małego ratownika.
4. Jak być odpowiedzialnym?
5. A gdy będzie pożar?
6. Znaki, o których warto wiedzieć więcej.

Treści ogólne programu:

1. Podawanie w interesujący sposób interesujący sposób informacji o szeroko pojętym bezpieczeństwie dziecka w szkole, poza szkołą i w domu.
2. Prelekcje i spotkania z udziałem przedstawicieli Straży Pożarnej, Policji, służb medycznych, pielęgniarki szkolnej i konserwatora sprzętu w szkole.
3. Spotkania ze służbami ratowniczymi w mijescach ich codziennej pracy
4. Doskonalenie własnych umiejętności na konkretnych rekwizytach / aparaty telefoniczne, apteczka pierwszej pomocy, zegary itp. /.
5. Omawianie ogólnych zasad postępowania w razie wypadku, podstawowe elementy pierwszej pomocy.
6. Udział w organizowanych przez dyrekcję szkoły akcjach aralmowych i ewakuacyjnych.
7. Konkursy plastyczne

Cele edukacyjne:

1. Zapoznanie z sytuacjami zagrożenia zdrowia i życia w szkole, poza szkołą a także w domu.
2. Zdobywanie umiejętności korzystania z aparatów telefonicznych, telefonów komórkowych.
3. Umiejętne wezwanie pomocy osób dorosłych lub służb ratowniczych.
4. Znajomość numerów telefonów alarmowych.
5. Nawiązanie kontaktu słownego z ratownikiem, umiejętne określenie swojego położenia ...