Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZY NR 3
im. Henryka Jordana -„Jordanówka”
w Łodzi
„Sztuka dziecka wciąż na nowo się tworzy i nie przestanie być sztuką żywą i twórczą tak długo, jak długo będą istniały dzieci lubiące i umiejące po swojemu, a pięknie rysować i malować”.
Program
warsztatów plastycznych
„JA TEŻ POTRAFIĘ”
dla dzieci i młodzieży
z upośledzeniem umysłowym w stopniu
umiarkowanym i znacznym
oraz dla uczniów
z niepełnosprawnościami sprzężonymi
ELŻBIETA FIREK
Łódź, dn. 14.09.2009r
WSTĘP
Twórczość plastyczna dzieci budzi moje szczególne zainteresowanie. Od początku mojej pracy w ośrodku dla dzieci upośledzonych umysłowo zaczęłam wykorzystywać swoje umiejętności w pracy z wychowankami. Aktywność plastyczna wyzwala potrzebę działania, tworzenia i zabawy. Jest to źródło spontanicznej radości. Pomimo różnic jakie występują w porównaniu do twórczości dziecka w normie intelektualnej, prace dzieci upośledzonych umysłowo zwracają uwagę swoim niepowtarzalnym urokiem.
Zajęcia plastyczne są bardzo skutecznym sposobem na pracę z grupą uczniów upośledzonych umysłowo, ponieważ działanie przez sztukę jest ważnym elementem procesu rewalidacyjnego. Sprzyja ogólnemu rozwojowi dzieci, ich integracji, łagodzeniu napięcia u dzieci nadpobudliwych i pobudzenia do działania u dzieci apatycznych.
Dzieciom podoba się to, co przynosi radość, wywołuje miłe wrażenia i doznania. Dlatego, widząc duże zainteresowanie moich uczniów zajęciami plastycznymi postanowiłam zorganizować warsztaty plastyczne, które pozwolą na poznanie nowych technik plastycznych, rozwiną umiejętność współpracy i wzajemnej pomocy, rozbudzą wiarę w siebie i swoje możliwości.
ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE
Proponowany program zajęć został opracowany na podstawie Rozporządzenia MEN z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, gdzie mówi się, że:
„ należy zapewnić uczniowi udział w różnych zajęciach rewalidacyjnych wspierających jego rozwój. Zajęcia rewalidacyjne są prowadzone w celu rozwijania zainteresowań, (…)sprawności manualnej oraz zdolności plastycznych”.
Zajęcia muszą mieć charakter swobodny i elastyczny. Należy stosować różne formy zachęty i akceptacji, pomagać w przezwyciężaniu trudności, podkreślać indywidualność wychowanka, co motywuje dziecko do samodzielnej pracy. Pobudzanie fantazji i możliwości ucznia należy do nauczyciela. Duże znaczenie mają wystawy prac uczniów i udział w konkursach dla pokazania dziecku wartości jego pracy. Ciekawym elementem podnoszącym atrakcyjność zajęć jest wprowadzenie muzyki jako inspiracji czy formy tworzenia nastroju.
Program zakłada rozwój osobowości, sprawności manualnej oraz procesów poznawczych (spostrzeżenia, pamięć wzrokowa, wyobraźnia).
ADRESACI PROGRAMU
Program adresowany jest do wychowanków Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 3, uczniów Gimnazjum oraz Szkoły Przysposabiającej do Pracy, uczestników warsztatów plastycznych „Ja też potrafię”, szczególnie dla tych, którzy mają ograniczoną sprawność manualną. Program wykorzystuje bardzo proste, ale ciekawe techniki plastyczne, dostępne dla dzieci z zaburzoną ...