Dodaj publikację
Autor
Monika Szaruga
Data publikacji
2010-03-22
Średnia ocena
0,00
Pobrań
28

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

W artykule została przedstawiona charakterystyka ćwiczeń śródlekcyjnych, ich znaczenie, tok oraz funkcje.                                                  Dodatkowo autor przedstawił przykładowe zestawy ćwiczeń śródlekcyjnych zarówno dla dzieci młodszych jak i starszych.
 Pobierz (doc, 55,5 KB)

Podgląd treści


Znaczenie ćwiczeń śródlekcyjnych

Jedną z najważniejszych potrzeb biologicznych człowieka jest ruch. Długotrwała praca powoduje często objawy zmęczenia i znużenia, w wyniku czego bardzo poważnie obniża się sprawność układu nerwowego i mięśniowego. Zmęczony uczeń, zaczyna przybierać niedbałą i wadliwą pozycję ciała, garbi się, kręci w ławce, co sprzyja powstawaniu wad postawy. Zmęczeniu ulegają także narządy zmysłów czynnie zaangażowane w prace lekcyjne: oczy, uszy, dochodzi do tego obciążenie ręki przy czynnościach pisania, rysowania czy wycinania. Ponadto lekcji towarzyszą również momenty bardzo emocjonalne, obawy przed wywołaniem do odpowiedzi, stan napięcia na lekcji o żywej treści lub nuda na zajęciach mało interesujących.
W dzieci młodszych obserwuje się tendencję do ogromnej ruchliwości, uczniowie starsi są przystosowani co ciągłego przebywania w ławkach i przyswajania wiedzy. Ich możliwości percepcyjne, zdyscyplinowanie oraz umiejętność koncentrowania się pozwalają na przeprowadzenie całej lekcji bez przerwy. Jednak nauczyciel powinien sobie uświadomić, że uczniowie zmuszając się do ciągłej koncentracji są znużeni, ponadto są narażeni na pojawienie się lub pogłębienie istniejących już wad kręgosłupa.
W celu przeciwdziałania tym negatywnym skutkom bardzo zasadne jest zastosowanie podczas zajęć lekcyjnych kilkuminutowych przerw przeznaczonych na ćwiczenia śródlekcyjne.
Systematycznie prowadzone ćwiczenia śródlekcyjne wyrabiają nawyk stosowania aktywnego wypoczynku w toku pracy umysłowej, nauki zarówno w szkole jak i w domu. Mobilizują uczniów do pracy i podnoszą efekty pracy.

Ćwiczenia śródlekcyjne powinny spełniać następujące funkcje:
- relaksacyjną; zrelaksowanie uczniów, odprężenie nerwowo – psychiczne;
- stymulacyjną; pobudzenie układu krążenia i oddechowego, analizatorów wzroku i słuchu,
- korekcyjną; korygowanie wady postawy,
- dydaktyczną; wyrabianie nawyku aktywnego wypoczynku w czasie pracy umysłowej.

Kilkuminutowe ćwiczenia nauczyciel powinien przeprowadzić w momencie, kiedy zauważy pierwsze objawy zmęczenia i znużenia, powinny trwać 2-3 minuty, w klasach młodszych nawet 5 minut. Podczas ćwiczeń uczniowie powinni wyjść z ławek i zapewnić sobie tyle miejsca na ile pozwalają warunki lokalowe w klasie, ćwiczenia powinny być proste, łatwe, dostosowane do wieku uczniów, należy aktywizować mięśnie odpowiedzialne za przyjmowanie prawidłowej postawy ciała. Ostatnim, ale bardzo ważnym, wskazaniem jest przeprowadzenie gimnastyki przy otwartych oknach.

Prowadzenie ćwiczeń śródlekcyjnych oparte jest na następującym toku:
- ćwiczenia szyi,
- ćwiczenia ramion,
- ćwiczenia tułowia,
- ćwiczenia nóg,
- ćwiczenia oddechowe lub śpiew.
Przyjęcie takiej kolejności ćwiczeń jest słuszne ze względu na potrzebę przećwiczenia poszczególnych grup mięśniowych i stawów, szczególnie tych elementów narządu ruchu, które na wskutek monotonnej i często niewłaściwej pozycji ucznia podczas pracy szkolnej są narażone na wszelkiego rodzaju deformacje.

Przykładowe zestawy ćwiczeń śródlekcyjnych
w nauczaniu zintegrowanym:

I zestaw

1. „Kwiatek zwiędły i kwiatek podlany”. Skłony głowy w przód z przyjęciem niedbałej postawy, skłon głowy ze ...