Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa
w Nowym Sączu
STUDIA PODYPLOMOWE
OLIGOFRENOPEDAGOGIKA
Agnieszka Noga
FUNKCJONOWANIE OSOBY AUTYSTYCZNEJ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA – PROPOZYCJA PROGRAMU KOREKTY ZACHOWANIA
(STUDIUM INDYWIDUALNEGO PRZYPADKU)
Spis treści
Wstęp 3
Rozdział I
Autyzm w świetle wybranej literatury
1. Geneza i znaczenie terminu „autyzm” 4
2. Przyczyny autyzmu 10
3. Diagnozowanie zaburzeń 11
4. Organizacja terapii z dzieckiem autystycznym 16
Rozdział II
Metody badań 24
Rozdział III
Funkcjonowanie osoby autystycznej z zaburzeniami
zachowania - propozycja programu korekty
(studium indywidualnego przypadku)
1. Identyfikacja problemu 30
2. Sytuacja rodzinna 31
3. Historia rozwoju 32
4. Efekty oddziaływań terapeuty 34
5. Diagnoza problemu- stan obecny 36
6. Propozycja programu korekty zachowania 42
7. Prognoza- przewidywane efekty 46
Rozdział IV
Własne refleksje 47
Bibliografia 49
Wstęp
Autyzm stanowi zagadkę dla psychologii, psychiatrii. Intryguje swoją tajemniczością od ponad pół wieku. Osoby autystyczne to sprzeczności piękne, dorodne, inteligentne a jednak ich zachowanie jest niezrozumiałe, nieprzewidywalne Są upośledzeni, ale inaczej niż upośledzeni bez autyzmu. Odrzucają od siebie wszystko co daje radość, poczucie stabilizacji, bezpieczeństwo. Dzieci autystyczne nie wyciągają rąk do matki, zabawki obojętnie wypuszczają z ręki, nie badają otoczenia.
Tkwią w ” innym świecie „- swoim własnym być może lepszym. Może poszukują ciekawszej strony rzeczywistości ? Niestety często poszukiwania te prowadzą do izolacji, wyniszczenia psychicznego i fizycznego.
Autyzm towarzyszy mi od zawsze, ponieważ dotknął bliską mi osobę. Dlatego właśnie zdecydowałam się na wybór takiego tematu. Pragnę przedstawić studium przypadku osoby dorosłej, dotkniętej autyzmem, której nie udało się ”oswoić lęku”, która pozostanie w swoim „magicznym świecie’ mimo wielkiego zaangażowania terapeutów z nią pracujących. Wtedy nauka oswajała się z autyzmem, a dziś funkcjonujące teorie naukowe z trudem torowały sobie drogę. Rodzice byli pozostawieni sami z dzieckiem zamkniętym w innej rzeczywistości. Dziś sytuacja dzieci dotkniętych autyzmem jest lepsza. Rodzice, terapeuci mogą podejmować tę walkę sięgając po literaturę, szukając wsparcia, pomocy w organizacjach zajmujących się autyzmem.
Droga wychodzenia z autyzmu jest długim procesem, który jest ogromnym wyzwaniem dla rodziców oraz terapeutów dzieci autystycznych. Nagrodą za pełną poświęcenia pracę z dzieckiem autystycznym jest przełamanie jego izolacji społecznej i poprawa jego funkcjonowania w otoczeniu.
Praca składa się z czterech części. Rozdział pierwszy i drugi to podbudowa teoretyczna dotycząca tematu. Postaram się dokonać trafnej, wnikliwej analizy zagadnienia w oparciu o literaturę i wiedzę zdobytą na studiach. Rozdział trzeci poświęcony jest analizie przypadku osoby autystycznej. Wreszcie rozdział czwarty zawiera podsumowanie, moje refleksje związane z tematem .
Rozdział I
1. Geneza i znaczenie terminu „autyzm”.
Osoba, która jest wśród nas, a jednak obok ...