Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
WSPÓŁPRACA SZKOŁY Z RODZICAMI
Szkoła obok rodziny w istotny sposób wypełnia obszar życia młodego człowieka. Niezależnie od osiągnięć szkolnych i tego jak przebiega edukacja szkolna, szkoła staje się znaczącym dla jednostki ludzkiej punktem odniesienia. Szkoła jako instytucja edukacyjna stanowi bardzo ważną część przestrzeni życiowej człowieka. Rodzina i szkoła zajmują czołowe miejsce w rozwoju i kształtowaniu się człowieka jako jednostki ludzkiej. I dlatego wspólnym celem i zadaniem rodziny i szkoły jest troska o prawidłowy rozwój dziecka.
O przebiegu i rezultatach procesu wychowawczego decyduje współpraca szkoły z domem. Ich współdziałanie warunkuje harmonijny rozwój ucznia. Wpływa na postępy w nauce
i w zachowaniu. Daje także szansę ciągłego doskonalenia się nauczycieli i rodziców jako wychowawców, którzy odpowiedzialni są za wielostronny rozwój dziecka.
Podstawową formą współpracy szkoły z domem (rodziną) ucznia jest efektywny przepływ informacji rodzic – nauczyciel i odwrotnie. Bezpośredni kontakt pozwala
na wzajemne poznanie się i zrozumienie potrzeb, problemów i oczekiwań wobec siebie nawzajem.
Z doświadczenia i prowadzonych badań wynika, że nic nie zastąpi stałego kontaktu i rozmów z rodzicami. Zdarza się niestety, że współpraca ma charakter tylko pozorny a przez
to nieefektywny. Biorąc pod uwagę różnice w podejściu do problemów uzależnione
są od pełnionych ról wobec dziecka i mogą one mieć wpływ na powstanie różnych konfliktów. Współpraca z rodzicami jest bardzo ciężkim elementem w pracy pedagogicznej. W fazie pierwszej obejmuje ona osoby zupełnie sobie obce. Natomiast współpraca przebiega sprawnie gdy bariera obcości, nieufności czy wręcz braku wzajemnego poszanowania stron zostanie przekroczona. Skutecznie działają osoby, które znają się i są przekonane
o sensowności wspólnie wykonywanych zadań. Osobą, od której niewątpliwie zależy powodzenie współpracy z rodzicami jest sam nauczyciel, wychowawca klasy.
Jest zobligowany do organizacji działań wspólnie z rodzicami dla dobra dzieci. I to właśnie on powinien zadbać o to, aby współpraca ta była świadoma, przemyślana, planowa
i satysfakcjonująca obie strony ze sobą współpracujące. Cechą charakterystyczną szkolnictwa jest otwarcie się na współpracę z rodzicami. Większość z nich chce świadomie uczestniczyć w życiu szkoły, ale niestety obok tych aktywnych i angażujących się są też tacy, którzy
są bardzo zajęci i nie widzą możliwości uczestnictwa w życiu szkoły i są też tacy którzy roszczeniowo podchodzą do nauczyciela i zawsze oczekują bezwzględnego rozwiązywania problemów na ich korzyść.
Do innych lecz równie ważnych zadań współpracy nauczyciel – rodzic zaliczamy:
• lepsze poznanie przez nauczyciela i rodziców poszczególnych uczniów zarówno w środowisku szkolnym jak i domowym;
• zjednywanie rodziców dla ogółu uczniów, co jest bardzo ważne dla usprawnienia pracy wychowawczej w szkole;
• uświadomienie ...