Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
W ramach kampanii „Cała Polska Czyta Dzieciom” i „Tygodnia Bibliotek” w Pedagogicznej Bibliotece Pedagogicznej w Pile odbyło się spotkanie z przedszkolakami z Publicznego Przedszkola nr 5 - grupa wiekowa czterolatków.
„Cała Polska Czyta Dzieciom” :
Zajęcia biblioteczne dla przedszkolaków
„Wyprawa do Książkolandii”
Realizowanie zasady „ bawiąc – uczyć”
Metody pracy:
• pogadanka,
• rozmowa kierowana,
• prezentacja multimedialna,
• praca plastyczna (kolorowanki),
• wystawa
Formy pracy:
• grupowa;
• zespołowa;
• indywidualna;
Pomoce dydaktyczne
• książki
• zaproszenie
• różdżka
• bileciki
• kolorowanki
• odtwarzacz CD i płyta CD y muzyką
• laptop, rzutnik, ekran
• prezentacja multimedialna
• plansze i napisy
• zakładki do książek
Cele:
• Kształtowanie i rozwijanie zainteresowań czytelniczych;
• Kształtowanie poczucia szacunku do książek;
• Dziecko dostrzega różne walory książki : naukowe, artystyczne i rozrywkowe;
• Wzbogacenie słownictwa dzieci dotyczącego tematu biblioteka: biblioteka, bibliotekarz, czytelnik;
• Dziecko poznaje i rozumie pracę bibliotekarza;
• Dziecko potrafi wyjaśnić różnicę między biblioteką i księgarnią;
Przebieg spotkania:
1. Zaproszenie do Książkolandii:
Listonosz przynosi dzieciom list. Nauczycielka otwiera i pokazuje dzieciom jego zawartość : zaproszenie i czarodziejską różdżkę.
Zaproszenie zostaje głośno odczytane wszystkim dzieciom:
Uwaga dzieci!
Dziś w Książkolandii odbędzie się magiczne spotkanie!
Zapraszamy do nas wszystkie Książkoludki.
Szaru – baru, maru- karu!
Ciastko, cegła, brak kataru!
Aby tutaj trafić trzeba bilet dostać,
no i oczywiście Książkoludka przyjąć postać.
To nie będzie trudne – zobaczycie sami.
Całujemy, zapraszamy, czekamy! Mieszkańcy.
Wypowiada zaklęcie i używając czarodziejskiej różdżki dzieci zostają „zamienione” w Książkoludki.:
Czary mary nie do wiary.
Abra kadabra plim plam plum.
I już Książkoludków cały tłum.
2. Powitanie dzieci
Przy wejściu do biblioteki wita dzieci postać przebrana za Wróżkę. Każde dziecko otrzymuje bilecik wstępu. Po przywitaniu dzieci udają się do Czytelni i siadają w kręgu. Wróżka recytuje fragment wiersza Edmunda Szymańskiego „ Książka”.
Witam cię kartek szelestem.
Tytułem na pierwszej stronie witam!
Bo po to przeciec jestem, żebyś mnie ujął w dłonie
I czytał.(…)
3. Rozmowa tematyczna wokół problemów:
• czym jest biblioteka?
- Biblioteka to taki duży, mądry dom, w którym mieszkają same książki.
- Specjalna szafa (mebel) do przechowywania książek.
- Specjalny budynek, w którym można wypożyczać książki.
- W bibliotece możemy czytać czasopisma ( gazety), mieć spokój, myśleć, wyszukiwać informacje, uśmiechać się i wybierać i wypożyczać książki.
• Rozwiązanie zagadki
Rozwiązując zagadkę dzieci dowiedzą sie, gdzie dzisiaj przyszły i jak to miejsce się nazywa.
„Oto zagadka książkowa! Dziesięć liter ma to słowo,
a na końcu jest w nim” teka”, książka na ciebie tam
czeka, coraz to inna, coraz nowsza, to … (biblioteka)”.
• Jak należy się tam zachowywać?
• Wyjaśnienie różnicy między księgarnia a biblioteką:
W księgarni kupujemy książki natomiast w bibliotece wypożyczamy tzn. po przeczytaniu musimy oddać z ...