Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Jak uczniowie oceniają swoje zachowanie w klasie drugiej w roku szkolnym 2009/2010?
Ocenianie przez uczniów swojego zachowania ma na celu rozwijanie wszechstronnej osobowości ucznia. W tym celu dzieciom dostarcza się wiedzy i bodźców, aby mogli odkrywać siebie i świat, poznać swoje możliwości i ograniczenia, rozwijać zdolności i niwelować braki. Jest to wtedy możliwe, kiedy dziecko potrafi w miarę obiektywnie patrzyć na siebie. Ma właściwie wykreowany swój obraz i stara się poznać siebie oraz swoje wady i zalety. Potrafi ocenić swoje zachowanie, aby móc pracować nad tym, z czym ma jeszcze problemy.
Właściwe zachowanie umożliwia pełniejszy udział w zajęciach oraz akceptację siebie, kolegów i koleżanek. Stanowi też ważny składnik pełnego rozwoju ucznia. Stosowanie się do norm społecznych, regulaminów szkolnego życia w przyszłości umożliwi też akceptację, lepsze zrozumienie świata i odnalezienie siebie w otaczającej rzeczywistość.
Często nauczyciel upomina ucznia i niewiadomo czy dziecko zdaje sobie sprawę, że zachowuje się niewłaściwie, czy przechodzi nad tym do porządku dziennego. Tak po prostu musi być i nie zdaje sobie sprawy, że jest mało zdyscyplinowane. Mimo, że pani zwraca mu uwagę nie pamięta o tym i myśli, że jest grzeczne, posłuszne. Ma błędny obraz siebie.
Szukając rozwiązań, które mogłyby przynieść jak najlepsze efekty w zachowaniu wychowanków zrodził się pomysł, aby wprowadzić samoocenę – która pełniłaby rolę wspomagającą przy ocenie z zachowania. Propozycję przedstawiono rodzicom w dniu 19 listopada 2009r. podczas spotkania.
Ocena zachowania dokonywana będzie codziennie (uczeń, klasa, nauczyciel) w końcowym etapie zajęć poprzez otrzymanie kartonika w określonym kolorze mówiącym o stopniu przestrzegania reguł zawartych w „Klasowym kontrakcie" oraz w „BANKU SUKCESÓW 200 – taryfa zysków i strat”.
W naszej drugiej klasie przedstawia się to w następujący sposób:
Kartonik w kolorze:
zielonym - otrzymują uczniowie sumiennie przestrzegający reguł życia w klasie;
żółtym - otrzymują uczniowie przestrzegający niektórych reguł życia w klasie;
czerwonym - otrzymują uczniowie, którzy danego dnia mieli duże trudności z przestrzeganiem reguł życia w klasie
Otrzymywane kartoniki uczniowie wklejają do tzw. „ZWIERCIADŁA”, czyli miesięcznej karty oceny zachowania i aktywności w czasie zajęć, którą uczeń nosi wraz z kartą „BANK SUKCESÓW 200 - taryfa zysków i strat”.
Na tablicy „NASZE ZACHOWANIE” pod koniec każdego miesiąca zostaje wpisana liczba uzyskanych kartoników w poszczególnych kolorach do „ZWIERCIADŁO - Arkusz zbiorczy dla klasy drugiej”, a saldo miesięcznych superów ucznia wpisywane jest do „BANK SUKCESÓW 200 - Arkusz zbiorczy dla klasy drugiej”.
Uczeń, który uzyskał największą ilość kartoników w kolorze zielonym i najwyższą liczbę superów w ciągu miesiąca otrzymuje „DYPLOM za wzorową postawę i zachowanie w ...