Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Opracowanie: mgr Irena Zakrzewska
Publiczne Gimnazjum w Osięcinach
Jak mądrze wprowadzić dziecko w świat mediów?
[pic]
Media kreują rzeczywistość, tworzą nowe hierarchie wartości, tłumaczą świat. O ile człowiek dorosły potrafi zdystansować się do tego, co serwuje mu telewizja czy Internet – o tyle dziecko z pewnością nie. Świat dziecka to obecnie
w dużej mierze świat mediów, z których najważniejszymi są: telewizja oraz podłączony do Internetu komputer. Dziecko przyjmuje to, co dostaje z naiwnością
i akceptuje bez żadnych wątpliwości. Dlatego tak ważne jest, aby kontrolować to,
z czego korzysta, podsuwając właściwe programy, czasopisma, strony internetowe czy filmy.
Ciągle najpopularniejszym medium jest telewizja. Niemal każdy ma
w domu telewizor. Często nawet kilka: w sypialni, salonie, kuchni a nawet łazience. Niestety, również w pokoju dziecka. Telewizja jest szczególnie silnie związana
z życiem rodziny. To często główny środek przekazu informacji, wiedzy, rozrywki
i uczestnictwa w kulturze. Towarzyszy członkom rodziny w dni powszednie
i świąteczne, wypełniając nie tylko czas wolny, ale także czas różnych zajęć domowych. Telewizja, opanowując czas wolny dziecka, wyparła inne sposoby wykorzystania tego czasu – książkę, prasę, spacer, zabawę i bezpośrednie kontakty rodziców z dziećmi. Nadmierne oglądanie telewizji jest również wynikiem nadmiaru wolnego czasu oraz nierozważnych decyzji rodziców. Dziecko chętnie zrezygnuje
z oglądania ulubionej nawet bajki, jeśli zamiast tego zabierze się je do kina, czy na plac zabaw.
Żyjemy w świecie opanowanym przez przekaz telewizyjny, dlatego warto uczyć dziecko, jak z niego korzystać. Przede wszystkim należy wybierać takie programy, dzięki którym może się czegoś nauczyć: filmy edukacyjne, programy przyrodnicze, bajki, które w sposób zrozumiały i interesujący dla dziecka przekazują mu wiedzę lub programy, które tłumaczą w zrozumiały sposób rzeczywistość. Nie należy zostawiać dziecka samego z włączonym telewizorem. Telewizja może pełnić rolę wspierającą proces wychowawczy dziecka. Niezbędne jest jednak umiejętne organizowanie rodzinno – domowego odbioru poprzez:
wspólne rodzinne oglądanie treści pożądanych wychowawczo, wartościowych poznawczo i artystycznie; rodzice powinni pomagać w wyborze programów ambitnych, związanych z zainteresowaniami dzieci, pokazywać zalety
i korzyści, jakie te programy niosą;
przeciwstawianie się i zakaz oglądania przez dzieci programów niedozwolonych dla nich ze względu na treści i formę przekazu;
kontrolowanie czasu poświęconego telewizji, wyeliminowanie oglądania programów podczas odrabiania lekcji, spożywania posiłków, spotkań rodzinnych;
porozumiewanie się między sobą podczas oglądania programów, a także po ich emisji; rozmowy tego rodzaju mają istotne znaczenie wychowawcze – prowadzą do umacniania więzi psychicznej i integrowania rodziny, pozwalają dzieciom zrozumieć treści poprzez wyjaśnienie przez rodziców niezrozumiałych kwestii; ponadto dzieci uczą się wyrażania własnych opinii, wrażeń o programie;
wyeliminowanie czynników ...