Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
katecherry, 2010-04-28
nie da sie pobrać :((
wszystkogra1, 2013-06-19
Pobrałam bez problemu :) Ciekawy artykuł zmuszający do refleksji...
marcinuś, 2014-02-13
Interesujący artykuł. Dobra wskazówka dla rodziców ale nauczycieli również :)
Referat na zebranie z rodzicami
Jak mobilizować dziecko do nauki?
Każde dziecko ma wrodzone pragnienie zdobywania wiedzy. Zazwyczaj dzieci idą do przedszkola podekscytowane. Cieszą się, że nauczą się czytać i pisać, że będą poznawać świat. Jednak już w szkole średniej, a często nawet wcześniej, wiele dzieci zaczyna postrzegać naukę jako mozolną pracę a nie ekscytującą szansą rozwoju, która pobudziła ich do działania, gdy byli mniejsi. Nauka przestaje sprawiać przyjemność, tracą motywację. Jeśli rodzice dostrzegą u swojego dziecka brak motywacji, nie będą w tym osamotnieni. Badania wykazały, że zamiłowanie do nauki u dzieci obniża się stale od trzeciej klasy szkoły podstawowej. Pamiętajmy jednak, że wcale nie musi tak być.
W ciągu ostatnich trzydziestu lat psychologowie przeprowadzili setki badań, które wyjaśniają, co sprawia, że dzieci chcą się uczyć.
Przez ostatnie kilkadziesiąt lat rodzicom wmawiano, że najlepszym sposobem zachęcania dzieci do nauki jest rozbudzanie w nich poczucia własnej wartości poprzez stosowanie nagród i pochwał. Oceny i nagrody uznawano za najbardziej skuteczne narzędzia motywacji.
Psychologowie odkryli, że wychowanie pełnych zapału uczniów nie polega tylko na sprawianiu, by „czuli się oni dobrze”. Tak naprawdę badania dowodzą, że taka strategia może przynieść poważne szkody.
Okazuje się, że powinniśmy wychowywać dziecko, które będzie czuło się kompetentne, samodzielne i pewne siebie w kontaktach z innymi. Dzieci będą miały motywację do nauki, gdy:
➢ poczują, że dysponują odpowiednimi zdolnościami i umiejętnościami;
➢ zyskają pewność, że mogą je wciąż doskonalić;
➢ będą miały możliwość wyboru i pewną kontrolę nad procesem nauki;
➢ będą się czuły kochane, wspierane i szanowane przez rodziców.
Dzieci przejawiające zamiłowanie do nauki wierzą też, że inteligencja nie jest czymś stałym i wrodzonym, lecz że można stać się mądrzejszym dzięki ciężkiej pracy.
Aby wykształcić w dziecku te cztery zasadnicze elementy zamiłowania do nauki nie trzeba być dyplomowanym terapeutą, milionerem, czy też naukowcem z wieloma tytułami, wystarczy być „dość dobrą matką” i „dość dobrym ojcem”, którzy wiernie trwają przy dziecku i robią tylko to, co mogą. Nikt nie może zrobić więcej. Jeśli rodzice dadzą dziecku do zrozumienia, że wysoko cenią wiedzę i stworzą w swej rodzinie warunki sprzyjające nauce, to dziecko będzie miało szansę stać się jej zapalonym miłośnikiem. Wychowanie dzieci, które będą chciały się uczyć, to nie utopijne marzenie czy niedostępny luksus. To coś, co każdy rodzic może osiągnąć.
Uczenie się ma wyższą jakość, gdy dziecko je lubi. Może być tak intensywne i przyjemne, że wprowadza w stan, który psychologowie nazywają „uniesieniem”. Stan uniesienia to uczucie głębokiego skupienia uwagi, pojawiające się ...