Dodaj publikację
Autor
Urszula Jędrzejczyk
Data publikacji
2010-04-06
Średnia ocena
0,00
Pobrań
166

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Komputer wykorzystany w dydaktyce może być wartościowym narzędziem stanowiącym pomoc: w przygotowaniu przez nauczyciela lekcji lub jednostki metodycznej realizowanej następnie bez użycia komputera, w realizacji wyznaczonych programem kształcenia zajęć dydaktycznych wspomaganych komputerowo, diagnozowaniu i kontrolowaniu postępów rozwojowych ucznia, w realizacji zajęć dydaktycznych, reedukacyjnych i korekcyjno-wyrównawczych, w utrwalaniu przyswojonej wiedzy i ćwiczeniu nabytych umiejętności i sprawności.
 Pobierz (doc, 44,0 KB)

Podgląd treści

„Popularyzacja komputerowych programów edukacyjnych”

 Komputery umożliwią uczniom dostęp do olbrzymiej ilości wiedzy. Upowszechnienie Internetu da, więc teoretyczną możliwość uczącej się w domu osobie uzyskanie dostępu do wybranych przez siebie treści.

WSPÓŁCZESNY NAUCZYCIEL WOBEC NAJNOWSZEJ TECHNOLOGII

Wprowadzenie na grunt szkolny komputerów wyposażonych w specjalistyczne oprogramowanie dydaktyczne nie ma na celu ograniczenia roli nauczyciela, a tym bardziej próby jego zastąpienia, natomiast ma wszechstronnie wspomagać nauczyciela w jego pracy z uczniem. Jednak wielu nauczycieli nie może się pogodzić z faktem odchodzenia od tradycyjnego modelu szkoły. Żyjemy w świeci wielkich zmian i głębokich transformacji. 500 letnie królowanie wiedzy zawartej w książkach jest obecnie zastępowane wiedzą w postaci przekazu elektronicznego, który ulega ciągłym zmianom, jest na bieżąco aktualizowany. Rewolucja informacyjna wszystko zmieniła. Odchodzimy od kultury pisania na papierze do kultury elektronicznej. „Trzeba się pożegnać z wiedzą, która trwała nieprzerwanie przez całe nasze życie, a tworzyć taką, która musi być nieustannie aktualizowana, ze względu na zmiany, które wokół nas następują.”

Rewolucja nie zatrzymuje się jednak tutaj. Umiejętności czytania i pisania nie można już rozdzielić, gdy korzystamy z komputera. W wyniku interakcji stajemy się zarówno czytelnikami, jak i pisarzami. Może się również okazać, że uczeń pracujący w sieci komputerowej ma wiedzę nowszą niż nauczyciel. Szkoła stawia nauczyciela w pozycji jednego z uczestników procesu oświatowego. Nie można się zatem dziwić, że wielu nauczycieli jest zaszokowanych zmianami i z obawą oczekuje chwili, gdy zrezygnują z podręczników i pomocy naukowych na rzecz uczenia się w sieciach komputerowych.

KOMPUTER JAKO WARTOŚCIOWE NARZĘDZIE W PRACY DYDAKTYCZNEJ NAUCZYCIELA

Komputer wykorzystany w dydaktyce może być wartościowym narzędziem stanowiącym pomoc: w przygotowaniu przez nauczyciela lekcji lub jednostki metodycznej realizowanej następnie bez użycia komputera, w realizacji wyznaczonych programem kształcenia zajęć dydaktycznych wspomaganych komputerowo, diagnozowaniu i kontrolowaniu postępów rozwojowych ucznia, w realizacji zajęć dydaktycznych, reedukacyjnych i korekcyjno- wyrównawczych, w utrwalaniu przyswojonej wiedzy i ćwiczeniu nabytych umiejętności i sprawności.

Podstawowym problemem w pracy nauczyciela jest umiejętne wkomponowanie komputera jako narzędzia i metody w treści kształcenia. Nie wystarczy tu sama umiejętność obsługi komputera, trzeba chcieć w twórczy sposób wykorzystywać programy komputerowe w procesie kształcenia. Prawidłowe wykorzystanie komputera jako medium dydaktycznego wymaga od nauczyciela znajomości zasad:

·        z komputera należy korzystać wtedy, gdy jest potrzebny do spełnienia określonych funkcji dydaktyczno - wychowawczych,

·        treści przekazywane bądź utrwalane za pomocą komputera powinny wiązać się bezpośrednio z lekcją i jej celami,

·        czas pracy z komputerem powinien być dokładnie zaplanowany, tzn. z jednej strony nie nużyć nadmiarem, ale i przeznaczyć odpowiednio dużo czasu na ukończenie pracy ...