Dodaj publikację
Autor
Lidia Grzegorczyk
Data publikacji
2010-04-12
Średnia ocena
0,00
Pobrań
321

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Gry i zabawy zręcznościowe dla dzieci niepełnosprawnych.
 Pobierz (doc, 31,5 KB)

Podgląd treści


Gry i zabawy zręcznościowe dla dzieci niepełnosprawnych.

Dążeniem osób pracujących z dziećmi niepełnosprawnymi jest by w przyszłości nie musiały one żyć w izolacji, aby na równi ze wszystkimi brały udział w życiu codziennym. Optymalnym wyjściem jest wspólne obcowanie dzieci niepełnosprawnych ze sprawnymi i to od jak najwcześniejszych chwil. Dzieci zdrowe – jeżeli nie wynoszą ze swojego domu rodzinnego negatywnych uprzedzeń, co do inności drugich osób , podchodzą do swoich niepełnosprawnych rówieśników z otwartością. Nie muszą przezwyciężać dystansu, który można zaobserwować u osób dorosłych.
Doskonałą formą zbliżającą dzieci są gry i zabawy. Rzeczą oczywistą jest, że powinny być one dostosowane do rodzaju niepełnosprawności. Dzieci mają naturalną potrzebę ruchu i chętnie uczestniczą w takich zajęciach. Wiele zabaw ogólnie znanych można zmodyfikować i z powodzeniem zastosować przy różnych niepełnosprawnościach. Wybrane gry pozwolą na wyładowanie nadmiaru energii, zaspokoją głód zabawy, sportowej rywalizacji a jednocześnie mogą być wspaniałą formą rehabilitacji. Zabawy dostarczają wiele bodźców i wrażeń. Niezmiernie ważną kwestią jest objęcie zabawą wszystkich dzieci, dlatego wcześniej należy się zastanowić nad wyborem takich konkurencji, które nie będą wykluczać poszczególnych osób ze względu na ich dysfunkcje.
Przedstawione poniżej przykłady przeprowadzałam w grupach dzieci z dysfunkcja wzroku oraz ruchową. Można je również z powodzeniem zastosować przy innych niepełnosprawnościach.
Są to zabawy zręcznościowo – ruchowe rozwijające motorykę małą, dużą, sprawność, koncentrację …….

Zabawa 1.

Wyścigi misiów.

Pomoce:
2 jednakowe dość duże misie maskotki lub podobne zbliżone do siebie wielkością
/ jeżeli będą to 2 psy, wówczas zabawa nazywać się będzie wyścigi psiaków/.

Przebieg zabawy.

Dzieci dzielimy na dwie grupy liczące jednakową ilość uczestników 5-6.
Każda grupa ustawia się po kole, plecami do siebie. Jeżeli są w grupie dzieci na wózkach, wówczas pozostałe dzieci siedzą na krzesłach w kółkach.
Obie grupy dostają misia. Na znak nauczyciela miś wędruję od pierwszego zawodnika do drugiego / np. podajemy prawą stronę / , następnie do trzeciego itd. aż misie okrążą swoje koła. Dokładnie pokazujemy i tłumaczymy dzieciom na czym zabawa polega aby nie było niejasności . Robimy próbę a kiedy grupy są gotowe umawiamy się ile misie mają razy okrążyć koło np.5.
Wygrywa ta grupa, której miś szybciej obiegnie koło 5 razy.

Zabawa2.

Wyścigi maskotek.

Pomoce:
Duża ilość różnych maskotek, 4 kosze lub pudełka.

Przebieg zabawy.

Dzieci stoją lub siedzą w dwóch rzędach jedno za drugim / liczba uczestników dowolna, lecz w każdym rzędzie jednakowa ilość zawodników /. Przed pierwszymi osobami w obu rzędach stoją kosze wypełnione maskotkami, które należy przetransportować do koszy znajdujących się na końcu rzędów. Na znak prowadzącego pierwsze dziecko ...